Det opplyses i en pressemelding onsdag morgen.

– Digitale plattformer for blant annet kjøp og salg blir stadig viktigere for norske forbrukere. Sunn konkurranse mellom selskapene er viktig, blant annet for å sikre utvikling av nye tjenester og lavest mulig priser for forbrukerne. Det er Konkurransetilsynets oppfatning at oppkjøpet fjerner det økende konkurransepresset Nettbil utøver på Finn, sier konkurransedirektør Lars Sørgard i meldingen.

Må selge til «uavhengig og egnet kjøper»

Konkurransetilsynets vedtak innebærer at Schibsted må selge sine aksjer i Nettbil til en uavhengig og egnet kjøper. Kjøperen av aksjene skal godkjennes av Konkurransetilsynet.

Tre tips fra konkurransedirektøren
Konkurransedirektør Lars Sørgard gir sine tre beste tips til bedriftslederen som ikke ønsker Konkurransetilsynet på døren.
01:25
Publisert:

Tilsynets vedtak kan klages inn til Konkurranseklagenemda innen seks uker.

Schibsted kjøpte Nettbil fra konkurrenten Aller Media i desember 2019. Da hadde mediekonsernet, gjennom Finn.no, allerede en stor posisjon i bruktbilmarkedet i Norge.

Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund.
Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund. (Foto: Gunnar Lier)

– Redusert konkurranse i markedet vil kunne føre til et dårligere tilbud til forbrukerne, for eksempel gjennom høyere priser, redusert kvalitet eller svekket innovasjon, sier avdelingsdirektør i tilsynet, Gjermund Nese i pressemeldingen.

Schibsted: Vedtaket er feil

Kommunikasjonsdirektør Atle Lessum i Schibsted oppgir at de er skuffet over avgjørelsen, og mener vedtaket er feil.

– Nå skal vi selvfølgelig lese skikkelig gjennom vedtaket, men vi kommer til å klage.

– Dette ble jo varslet i september. Var utfallet ventet?

– Ventet og ventet. Vi har gitt våre anførsler og kommentarer til varselet om vedtak, vi mener det er gode grunner til at dette salget skal gå gjennom. Vi tar dette til etterretning, og følger de prosessene. Man har klagerett, og den kommer vi til å benytte oss av.

Schibsted kjøpte Nettbil fra konkurrenten Aller Media i desember 2019.
Schibsted kjøpte Nettbil fra konkurrenten Aller Media i desember 2019. (Foto: Fartein Rudjord)

Finn.no tilbyr salg av bruktbiler gjennom rubrikktjenester, mens Nettbil-konseptet fungerer slik at forbrukeren leverer inn bilen til en NAF-stasjon. Deretter legges den ut for auksjon, der forhandlere kan by på bilen gjennom den digitale markedsplassen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.