Gründervirksomheten She Community klaget inn DNB for markedsføringskampanjen «huninvesterer» etter at de i flere år har markedsført seg selv under kjennetegnet She Invest og She Invests. I klagen viste de til at partene hadde et visst samarbeid på konferanser og andre aktiviteter. DNB ønsket ikke gå videre med samarbeidet og lanserte sitt eget konsept.
Banken skal ha henvendt seg til She Community om det var «ok» om de lanserte konseptet under emneknaggen #huninvesterer. Dette skal gründerne ha gitt uttrykk for at ikke var greit.
She Community klaget DNB inn både for å ha brutt markedsføringsloven paragraf 30, om etterligning av kjennetegn, og for brudd for god forretningsskikk overfor en gründervirksomhet i henhold til markedsføringsloven paragraf 25.
Gründervirksomheten fikk kun medhold av Konkurranseutvalget i det sistnevnte.
Særlig lojalitetsplikt
«Det er derfor utvalgets syn at DNBs opptreden ved avslutningen av samarbeidet sammenholdt med lanseringen av likeartet virksomhet som klager under betegnelsen «huninvesterer» handlet i strid med god forretningsskikk, jf. markedsføringsloven § 25», skriver Konkurranseutvalget i en fersk avgjørelse.
Konkurranseutvalget begrunner avgjørelsen med at storbanken hadde en særlig lojalitetsplikt ved valg av slagord for konseptet for at den tidligere samarbeidspartneren ikke skulle bli skadelidende, i og med at DNB hadde takket nei til videre samarbeid med She Community.
– Etter utvalgets syn skjerpes denne avstandsplikten ytterligere ved at banken som en stor og veletablert bedrift raskt vil vinne oppmerksomheten i markedet, mens gründerbedriften som banken tidligere samarbeidet med, ikke vil ha de samme muskler til å kunne fortsette sitt arbeid frem mot innarbeidelse av det i utgangspunktet deskriptive navnet, står det i avgjørelsen.
Gründer bak SHE Community, Heidi Aven, skriver i en epost til DN at medholdet i klagen er viktig for dem som gründerbedrift.
– Konkurranseutvalgets tydelige konklusjon er at DNB har brutt loven. At DNB er felt for å ha brutt lovens krav til god forretningsskikk i møtet med en gründer er en utrolig viktig bekreftelse for oss i det som har vært en krevende prosess, skriver hun, og legger til:
– Som gründer er det ikke alltid like lett å ta til motmæle mot enorme aktører som DNB. Men vi er som sagt lettet og glade for å bli trodd av Norges fremste eksperter på området.
Beklager utydelig dialog
«Partene har ikke hatt noe langvarig og nært forretningsforhold. Samarbeidet begrenser seg i hovedsak til at en ansatt har deltatt på en studietur med SHE Community, representanter fra SHE Community har deltatt og holdt foredrag på DNB NXT, partene diskuterte et samarbeid som ikke ble noe av, og DNB henvendte seg til klager for å ha en dialog om navnevalget #huninvesterer,» anførte DNB i sitt tilsvar ifølge avgjørelsen.
Kommunikasjonsrådgiver i DNB, Marte Anundsen Vilming, skriver følgende i en e-post til DN:
– Vi har mottatt uttalelsen fra Næringslivets konkurranseutvalg og den fastslår at vi hverken har gjort ulovlig etterligning av SHE Invest eller stjålet en kampanje. Uttalelsen peker imidlertid på at foredrag rettet mot gründere under #huninvesterer har vært overlappende virksomhet, skriver Vilming.
Hun skriver at det i uttalelsen fremgår at DNB har vært utydelige i dialogen med gründer Heidi Aven. Dette skriver Vilming at de tidligere har beklaget for og at de fortsatt beklager.
– Vi tar med oss mye læring fra denne saken. Selv om vi gjerne skulle gjort ting annerledes, så forandrer ikke dette vår strategi om å være den beste banken og samarbeidspartner for start ups. Det håper vi også at de mange tusen gründere som får råd og hjelp av DNB hvert år vitner om. Vi har nå opprettet dialog med Heidi Aven og er glad for dette, skriver hun.
Gründer Aven forteller at det stemmer at DNB har tatt kontakt med SHE community, og at hun håper på en bedre dialog fremover.
– Det gjenstår å se om dette er mer enn bare ord for å redde skinnet i media. DNB uttaler for eksempel i dag at de tidligere har beklaget til oss. Det har ikke skjedd. Ennå, skriver hun.
Hun påpeker at konklusjonen til Konkurranseutvalget var enstemmig.
– Vi fikk medhold på at DNBs handlemåte ikke er ok, hverken juridisk og omdømmemessig. Det er mye mer enn en delvis seier. For oss betyr det alt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.