De fleste har hørt et og annet om viktigheten av proteiner i forbindelse med trening.

Men ikke alt stemmer, ifølge ernæringsfysiolog Christian Bindesbøll og stipendiat Håvard Hamarsland ved Norges idrettshøgskole (NIH).

Her er seks myter og fakta om proteintilskudd.

1. For å få god effekt av treningen må jeg innta protein direkte etter økten.

Hamarsland: Nei, det såkalte «anabole» vinduet ser ut til å være lengre enn man trodde tidligere. Så effekten av en treningsøkt blir ikke dårligere om man går noen timer uten å innta protein etter trening. Trener man oftere enn én gang om dagen er det imidlertid viktigere å få i seg næring, blant annet protein, kort tid etter en økt.

Stipendiat Håvard Hamarsland ved Norges idrettshøgskole (NIH).
Stipendiat Håvard Hamarsland ved Norges idrettshøgskole (NIH). (Foto: NIH)

2. Pulver er en bedre proteinkilde enn mat.

Bindesbøll: Absolutt ikke! Det anbefales ikke å bytte ut måltider med proteinbars eller proteinpulver, fordi du går glipp av mange andre næringsstoffer som finnes i maten og som kroppen trenger.

Ernæringsfysiolog Christian Bindesbøll ved Norges idrettshøgskole (NIH).
Ernæringsfysiolog Christian Bindesbøll ved Norges idrettshøgskole (NIH). (Foto: NIH)

3. Jeg bør ta inn mer protein enn anbefalt, for å bygge muskler raskere.

Bindesbøll: Nei. Dette kan i verste fall få negative konsekvenser, som å føre til nyreskader. Kroppen kan ikke lagre proteiner, så dette er penger ut av vinduet.

Hamarsland: Hvor mye protein som anbefales per dag varierer noe. Men dette vil dekkes av kostholdet og man vil ikke bygge ekstra muskler ved å innta mer.

4. Bare protein er viktig for styrke og muskler.

Hamarsland: Nei, det er også viktig å ha et tilstrekkelig energiinntak, altså nok kalorier. I tillegg er jo treningen svært viktig.

Bindesbøll: Vi trenger også karbohydrat, fett, vitaminer og mineraler. For eksempel må hjernen ha glykose for å overleve. Dersom lageret er tomt, fordi vi ikke får nok karbohydrater, vil kroppen bryte ned muskler for å tilføre energi til hjernen. (Saken fortsetter under).

 

5. Det er behov for mer protein ved styrketrening, enn ved kondisjonstrening.

Hamarsland: Både utøvere som driver styrketrening og utholdenhetstrening har et noe høyere behov for protein. Kanskje noe høyere hos utøvere som driver med styrketrening. Men behovet er fortsatt ikke større enn at de trolig vil dekke det ved spise mat, uten proteinpulver.

6. Proteiner jeg ikke «bruker opp» omgjøres til fett.

Hamarsland: Det proteinet som ikke blir brukt til å bygge muskler kan inngå i mange andre viktige strukturer i kroppen.

Det vil lagres som fett hvis man er i energioverskudd, altså spiser flere kalorier enn kroppen trenger.

 

Les også: Protein - shaken, not stirred dn+ (+)

Hevder denne biffen inneholder ekstra mye omega-3

 

Se, svenskene gjør fjellturen til plankekjøring dn+  (+)

Se DNtv:

Fem styrkeøvelser for langrennsløpere:

Fem styrkeøvelser for langrennsløpere
00:00
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.