Komiker Sigrid Bonde Tusvik er igjen svært aktuell i mediene. Først da hun forlot Humorprisens etterfest i protest mot at ingen kvinner vant fredag for en drøy uke siden, og deretter dukket opp utkledd i en «Handmaids tale»-demonstrasjon ved utnevnelsen av den utvidede regjeringen noen få dager senere.

Nå er hun i gang med å starte et nytt «dameblad».

– I lys av all oppmerksomheten rundt deg, hvordan føles det å gjøre seg enda mer synlig?

– Åh, sukker Tusvik, før hun legger til:

– Det der er vinkelen på alt som skrives om meg. Finn på noe annet! Sier hun og smiler skjevt mot sin kompanjong Ida Eliassen-Coker.

Rett før jul gjennomførte de en spørreundersøkelse for å finne ut: Hva vil norske kvinner helst lese om i et magasin? Resultatet ble kvinnemagasinet «Altså», og første utgave kommer etter planen i april.

– Kvinnemagasiner er fulle av saker som jeg ikke tror damer kjenner seg så godt igjen i. Må du lese fire sider om effektene av quinoa, så treffer det ikke helt, sier Tusvik.

Ifølge Eliassen-Coker skal de ikke skrive om sminke eller slanking, og ikke bruke retusjert reklame, i tråd med hva undersøkelsene deres viste.

– Dette er ikke et «fuck you» til motebladene, understreker Tusvik.

Hun forteller at hun i flere år har abonnert på Costume og vært spaltist i Stella.

– Det er et bidrag til at kvinner ikke bare vil lese om pjatt. Hvilken hudkrem man må ha, hvordan man skal legge rouge – og den der highlighter-greia jeg aldri har skjønt hva man skal bruke til, legger hun til.

«Folkefinansiering»

Til å lage bladet har Eliassen-Coker, som også er initiativtager og påtroppende ansvarlig redaktør, fått 200.000 kroner i støtte fra stiftelsen Fritt Ord. Resten kommer foreløpig fra hennes egen lomme. Bladet skal etter planen fullfinansieres gjennom en «folkefinansiering» som begynner kvinnedagen 8. mars.

Denne vil gå ut på at man tegner et abonnement dersom man er interessert i bladet, og at opplaget styres direkte av denne etterspørselen. Ideen bak er at leseren selv er med å finansiere innhold som er lite styrt av annonseinntekter.

– Det blir ganske deilig å gå rett til leder uten å bla seg gjennom ti sider med Louis Vuitton-reklame først, sier Tusvik.

Eliassen-Coker lover et spenn i temaer, men tror kvinnehelse blir høyt oppe på agendaen.

– Målet er å sette dagsorden hvert nummer, med å ta opp saker som ingen andre har.

– Et ganske ambisiøst mål?

– Jeg liker å være ambisiøs, svarer Eliassen-Coker.

Ifølge Norsk redaktørforenings egne medlemstall er kvinneandelen ansvarlige redaktører i Norge på 28 prosent. For magasiner stiller det seg imidlertid annerledes: Der er kjønnsfordelingen nesten nøyaktig lik, med kun én flere blant de mannlige redaktørene.

– Enten er det en myte at damer er mer forsiktige, eller så er Sigrid og jeg et unntak. Men jeg tviler på det sistnevnte, sier Eliassen-Coker.

Arven etter Stella

2018 var et turbulent år for norske magasiner: Egmont droppet den norske utgaven av Elle etter 20 år – og utgivelsen av magasinet ble plukket opp av markedsføringsselskapet United Influencers.

1. november kunngjorde Bonnier Media, som blant annet ga ut Stella og Costume, at det legger ned i Norge.

Da nyheten sprakk om at hele den faste Stella-redaksjonen ble avviklet, sluttet også Tusvik som spaltist etter syv år i bladet.

Både Eliassen-Coker og Tusvik er fulle av lovord om det nå avsluttede bladet, og Tusvik håper «Altså» kan være en slags erstatter.

Det synes Ida Halvorsen Kemp, tidligere sjefredaktør i Stella, er godt å høre. Året før hun inntok sjefsstolen ble bladets opplag halvert til seks utgaver i året, og gikk totalt ned fra 255.000 til 160.000 blader.

Stella-redaksjonen ble kuttet i fjor høst, før utgiver Bonnier Media la ned i Norge.

Likevel har hun troen på at «Altså» kan lykkes. Særlig ideen om folkefinansiering synes hun er interessant.

– Det som er litt ekstra spennende, er at man får innblikk i folks faktiske vaner og kan ta utgangspunkt i dem. Da jeg var redaktør, opplevde jeg ofte at folk skrøt av Stella, men om de faktisk kom til å kjøpe bladet visste man jo ikke, sier hun.

Hvilken plass livsstilsblader rettet mot kvinner har i 2019 synes hun det er vanskelig å si noe om, fordi hun mener målgruppen er for uforutsigbar.

Kemp understreker også at det å være en mindre aktør blir stadig vanskeligere, og særlig distribusjon er en utfordring i magasinbransjen slik den er i dag.

– Men gjennom folkefinansiering vil man ha muligheten til å sette ting litt på spissen: Hvis dere vil kjøpe dette, så skal vi lage det. Det stiller folk litt direkte til ansvar, og viser at det faktisk er etterspørsel som styrer hva som finnes. Så dette blir spennende å følge med på.

Hva sier du på jobbintervju når du hatet den forrige sjefen og jobben?

I DNs nye podkast «Mandagsmøtet» svarer vi på spørsmål om jobb og karriere fra lytterne:

Lurer du på om investeringer i aksjemarkedet er noe for deg?

Hør DN-podkasten «Finansredaksjonen».

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Bor over to uker på gaten for å kjøpe en vin til 50.000 kroner
7. februar slipper Polet rundt 446 forskjellige burgundere fordelt på 29 500 flasker. Den dyreste koster opp mot 50.000 kroner.
01:24
Publisert: