Ved gjentatte oppkjøp av store mengder billetter fatter de store billettaktørene mistanke. Både Billettservice og Billettportalen bekrefter at de overvåker eventuelle svartebørshaier som tjener penger på å videreselge attraktive billetter. Men de er ikke lette å ta.

– Under for eksempel en Justin Bieber-konsert, kan en datamaskin eller robot gjøre 500 sesjoner ganger seks billetter, og det med ulike ip-adresser. De som driver sånn er flinke. Det er vanskelig å skille roboter og mennesker, og det er mange som ikke vet hvor utbredt dette er, sier daglig leder Kristian Seljeset i Billettservice, som eies av Ticketmaster.

Det er de største konsertene og festivalene som opplever mest svindel, men billettselskapene har systemer som skal fange opp forsøkene.

Avanserte systemer

FØLGER MED. Daglig leder Kristian Seljeset i Billettservice sier at de overvåker salget når billetter legges ut for salg.
FØLGER MED. Daglig leder Kristian Seljeset i Billettservice sier at de overvåker salget når billetter legges ut for salg. (Foto: Fartein Rudjord)
– Vi har ekstremt avanserte datasystemer som avdekker avvikende kjøpsmønster som kort tid mellom registreringer, sier Seljeset.

I tillegg går selskapet gjennom bestillingene manuelt. Han vil ikke utdype nøyaktig hva selskapet ser etter, for ikke å hjelpe svindlerne.

– Hva gjør dere hvis dere avdekker slik systematikk?

– Lovverket er som det er, så vi kan ikke gjøre så mye annet enn å sperre bestillingen. Vi har jevnlig kontakt med Forbrukerombudet og Finn.no, sier han.

Mandag er det Rolling Stones-konsert i Telenor Arena i Oslo. Konserten ble ifølge Seljeset utsolgt på 13 minutter.

– Det var folk som prøvde seg da, og. Vi oppdager de som holder på i det store. Hvis de er litt mer moderate i oppkjøpene, er det verre å oppdage, sier han og legger til at de er ganske sikre på at Stones-billettene har havnet hos vanlige publikummere.

Han bekrefter at selskapet fulgte nøye med under salget av billetter til den norske Stones-konserten.

– Ofte slippes billettene i flere markeder samtidig. Da har vi med oss kredittkortselskapene og folk på tvers av flere landegrenser som overvåker handelen. Det er nesten som et ”war room”, forteller Seljeseth.

– Hvem er svartebørshaiene? Jobber de fra Norge eller utlandet?

– Litt begge deler. De bruker ikke sin riktige ip-adresse, så det er ikke lett å spore. Det er teknisk, men enklere enn man tror.

Ingen straff

Ifølge svartebørsloven er det forbudt å videreselge billetter til kultur- og idrettsarrangementer til en høyere pris. Det er imidlertid ikke stort billettselskapene kan få gjort for å få bukt med problemet, da svartebørssalg ikke er straffbart. Det eneste loven sier er at kjøper kan kreve tilbake mellomlegget.

– Hvis selger sier nei til dette, som han jo gjør, stopper prosessen der, sier Seljeset i Billettservice.

Han vil ikke si ja eller nei på spørsmål om svartebørssalg bør bli straffbart.

– Vi respekterer loven, men den har noen svakheter. Det skulle vært tydeligere regulert. Sånn som det er i dag, er det for mange gråsoner, sier Seljeset.

Han vil ikke spekulere på hvor mye selgerne kan tjene på svartebørsen, men sier det er betydelig summer.

Politiførstebetjent Bjørn Egil Drangevåg ved Bærum politistasjon bekrefter at det aldri blir opprettet noen sak for brudd på svartebørsloven fordi man ikke risikerer noen straff.

Blir ikke personlig

Slottsfjellfestivalen vurderte ifjor å knytte billetten til identitet for å hindre svartebørssalg, men nå sier daglig leder Johannes Lund at en slik løsning trolig vil redusere salget.

– Vi tør ikke gjøre billettene personlig, da terskelen for å kjøpe billetter sannsynligvis blir høyere. Jeg tror ikke festivalpublikumet er modent for det ennå, sier han.

Heller ikke Øyafestivalen eller Hovefestivalen har gjort noen ekstratiltak for å gjøre det vanskeligere å svindle. Billettservice sier at det er mulig å knytte billetter opp til identitet, men forespørselen er ikke stor nok fra hverken publikum eller arrangører.

Lite verdt mistanke

Slottsfjellfestivalen selger billetter gjennom Billettportalen. Selskapet, som drives av norske Venuepoint, har nylig avdekket et navn som systematisk kjøper opp et stort antall billetter til festivalen.

– Vi ser at noen kjøp følger et mistenkelig mønster utover å være en stor mengde billetter. Kjøperens hensikt er uklar på dette tidspunkt, men det er høyst uvanlig at privatpersoner kjøper store mengder billetter. Det er også en grunn til at vi kun tillater kjøp av et begrenset antall billetter per transaksjon, sier kommersiell direktør for Venuepoint, Einar Sævarsson.

Billettportalen har mulighet til å annullere billetter ved mistanke om at billettene skal selges på svartebørsen.

– Ved mistanke kontaktes vedkommende, alternativt er det også mulig å digitalt merke de aktuelle billettene for nærmere undersøkelse ved festivalinngangen. Billettportalen vil i visse tilfeller kontakte politiet hvis det er en mistanke om strafferettslig oppførsel, sier Sævarsson.

Han forteller at det er mange utenlandske nettsider som videreselger billetter med ulovlig høy pris. Sidene er ikke omfattet av norsk lov, og der har ikke selskapet mulighet til å sjekke hvem som står bak billettsalgene.

– Vi mener vi har stoppet de selskapene som drev systematisk med dette på det norske markedet, men hvor mange som driver i det skjulte vet vi ikke, sier Forbrukerombud Gry Nergård.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.