Stadig flere kjendiser og influensere kler seg i norsk mote. Hertuginne Meghan, Michelle Obama, Lady Gaga, Pippa Middleton, Gigi Hadid og Taylor Swift er bare noen av eksemplene.

For noen måneder siden ble den norske motedesigneren Edda Gimnes og hennes merke Edda plukket ut til årets store moteutstilling på The Met i New York – sammen med internasjonale navn som Guccis sjefdesigner Alessandro Michele, Vivienne Westwood, Sarah Burton og John Galliano. Utstillingen er en av de mest omtalte i verden.

Norsk design vises også stadig oftere frem i prestisjemagasin som W og Vogue. Og motenavn Yael Quint, innkjøper hos Allbright Fashion Library i New York som jobber med blant annet Chanel og Dior, har gjestet Norge under de siste moteukene.

Dette er en anerkjennelse av at det skjer spennende ting i Norge og av at norsk design og mote absolutt er på høyde med det som skjer internasjonalt. I tillegg til at synligheten og kredibiliteten har økt, har omsetningen økt med 14 prosent. Og veksten i eksport er på over ti prosent (Norwegian Fashion Hub).

Moteindustrien er verdens fjerde største verdiskaper. Men motebransjen har reelle utfordringer. Bransjen regnes som en av de mest forurensende industriene i verden. Årsaken er blant annet utflagging av produksjonsprosesser, globale verdikjeder, overforbruk og dårlig utnyttelse av ressurser.

Den største delen av miljøbelastningen (80 prosent) bestemmes i designfase. Og Norge er i ferd med å utvikle et designmiljø i verdensklasse med fokus på hvordan vi kan være en innovatør innen bærekraftige tekstiler. Designere jobber blant annet med spørsmål som: kan skogen erstatte motenæringens behov for bomull? Og hvordan får vi mer bærekraftig emballasje?

Aldri kan norsk moteindustri jobbet hardere – og aldri har vi samarbeidet bedre. Det er derfor med stor stolthet og selvtillit vi kan hevde at norsk design og mote virkelig er i ferd med å slå igjennom internasjonalt. Og økt fokus på bærekraft vil gi norsk design og mote ytterligere fart.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.