Bilforhandlerne scorer best av alle bransjer i BIs Kundebarometer for 2014.

- Det er den beste bransjen av de nesten 40 bransjene vi måler. Det er en bransje med knallhard konkurranse, som har gjort gamle uttrykk om bruktbilselgere til skamme, sier høyskolelektor Pål Silseth.

Han er prosjektleder for forskiningsprosjektet hvor 7160 forbrukere er spurt om hvor fornøyde de er med bedrifter de er aktive kunder hos.

Toyota til topps
Helt på topp blant bilforhandlerne er igjen Toyota. Etter en forsmedelig andreplass blant bilmerkene ifjor, har det japanske bilmerket igjen passert BMW.

-Toyota satte standarden for 20 år siden med å innføre et større kundefokus enn før. I tillegg til selve bilene, yter bilforhandlerne gode tjenester til kundene sine. Det er skapt en kultur for dette, sier Silseth.

Hos Toyota-importøren i Drammen er de svært fornøyde med resultatet i årets Kundebarometer.

-Det var gledelig, og et tegn på at vi har gjort mye riktig de siste årene. Bransjen har profesjonalisert seg i senere tid, så nå er det mange som jobber bra på dette. Det skjerper oss også, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

På lojalitet scorer bilforhandlerne gjennomgående noe dårligere enn på tilfredshet, noe Silseth ikke mener er så rart.

Pål Silseth er prosjektleder for BIs Kundebarometer.
Pål Silseth er prosjektleder for BIs Kundebarometer.
-Det er vanskeligere å se for seg hvor man vil kjøpe bil neste gang, enn for eksempel et brød. Men det henger sammen. Man må jobbe mye med kundetilfredshet for å oppnå lojalitet, sier Silseth.

Nissan på bunn
Det er spesielt tre merker som utmerker seg negativt på lojaliteten. Nissan spesielt, men også Ford og Mazda, scorer dårlig her. Silseth tror dette kan ha sammenheng med produktet de forventes å skulle levere i fremtiden.

- Det er vanskelig å kommentere denne undersøkelsen spesielt, men vi har som målsetning å ha god kundetilfredshet. I år har vi fått en stor andel nye kunder med elbilen Leaf. Vår jobb er å gjøre dem så tilfredse som mulig, sier Marina M. Bakkum, som er PR- og kommunikasjonssjef hos den norske Nissan-importøren. Nissans interne undersøkelser viser derimot en oppgang når det gjelder kundetilfredshet.

Helt til topps i undersøkelsen havnet Flytoget, med Toyota på en tredjeplass. På sammenlagtlisten kom også BMW og Skoda inn på topp ti-listen. Audi og Mercedes-Benz havnet sammenlagt på 11. og 12. plass. Alle de ti bilmerkene havnet innenfor de 42 beste, av hele 180 bransjebedrifter.

Les mer om Norsk Kundebarometer i Dagens Næringsliv onsdag.

Slik gjorde bilforhandlerne det i årets undersøkelse:

Norsk kundebarometer 2014

80-89 poeng: svært tilfreds

70-79 poeng: tilfreds

60-69 poeng: likegyldig/misfornøyd

50-59 poeng: klart misfornøyd(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Kilde: Norsk Kundebarometer