Finn.no og Flytoget er kundefavorittene, mens Bunnpris får bunnplassering i den ferske utgaven av Norsk Kundebarometer som offentliggjøres tirsdag.

McDonald’s, Skagenfondene og Bunnpris har den tvilsomme æren av å ta de tre nederste plassene på rangeringen som omfatter tilsammen 182 bedrifter.

9094 forbrukere er spurt om hvor godt fornøyde de er med bedrifter de er faste kunder hos. Tilsammen har disse gitt 20.069 bedriftsvurderinger.

– Bunnpris har slitt lenge på disse målingene og har vært blant de laveste innen dagligvarer i flere år, sier Pål R. Silseth, høyskolelektor ved BI og prosjektleder i Norsk Kundebarometer.

I motsatt ende av skalaen ligger Finn.no, som er vinner av årets kundebarometer.

– Finn gjør det enkelt for brukerne. Ofte er det en tjeneste man ikke trenger å betale for, og det er noe kundene liker, sier Silseth.

Se hele listen nederst i saken

«Får juling»

Bunnpris-kundene har ifølge Norsk Kundebarometer gått fra å være «misfornøyde» ifjor, til å være «svært misfornøyde» i år.

– Vi har mange små butikker som blir besøkt på søndager av langt flere enn de kundene som er der til vanlig og som blir stående i kø. Det fører nok til at vi får juling i slike undersøkelser, men jeg skal ikke se bort fra at vi kan bli flinkere – som alle andre. Blant annet kan vi unngå utsolgte produkter, sier Bunnpris-arving og styreleder Christian Lykke.

Mens Bunnpris scorer dårligst på kundetilfredshet, er det en annen dagligvarekjede som faller mest på rankingen (i poeng). Coop Obs faller 7,1 poeng og stuper fra 45. plass til 129. plass.

Generelt mindre tilfredse

Forskerne ved Institutt for markedsføring på Handelshøyskolen BI merker at en mer usikker økonomi begynner å slå inn hos kundene.

– Kundetilfredsheten faller for første gang på ni år. Vi begynner å knipe igjen og folk begynner å tenke på hva de skal bruke pengene til, sier Silseth.

 

Han mener at lavkonjunktur slår raskt inn på tjenester som fergecruise, hurtigmat, kiosker, hotell og VVS-butikker.

I rankingen ligger det også flere suksesshistorier:

  • Lindex fikk bunnplassering i Norsk Kundebarometer ifjor. Kundene var direkte misfornøyde. I år klatrer kjeden 29 plasser på rankingen og er ute av bunnstriden.
     
  • Sats Elixia var blant kjedene som falt mest ifjor. I år klarer treningskjeden å hente seg inn igjen og gjør et hopp på 86 plasser i riktig retning, og ligger nå på øvre halvdel av Norsk Kundebarometer.

– Fusjonsproblemene ser ut til å være over, sier Silseth.

  • NSB løfter seg fra 160. plass til 82. plass. Transportselskapet har hatt problemer i Oslo-området, men nå peker pilen i riktig retning.

– For NSB er det en milepæl å nå over 70 poeng på kundetilfredshet. Investeringer i infrastruktur begynner å gi effekt, og nå utfordrer de Flytoget, sier Silseth.

  • SAS hever seg 57 plasser på kundebarometeret, mens Norwegian faller 33 plasser. Mens SAS-kundene er svært fornøyde, ligger Norwegian-kundene i nedre sjikt av «fornøyd»-divisjonen.

– SAS begynner virkelig å ta grep og ligger nå høyere enn Norwegian, som har voksesmerter. I flybransjen har vi sett et rollebytte, sier Silseth.

 

LES OGSÅ OM:

Stordalen og Buchardt: Ville kjøpe Lies krisekonsern dnPlus  (+)

Mister tilliten: Kundene straffer DNB dnPlus (+)

Luksushytte til salgs: Blindleia-luksus solgt for presset investor (+)

Kenan (28) hevder han taper salgskampen: - Vanskelig å drive ærlig i dagens boligmarked

Doblet salg av luksushytter dnPlus (DN+)

Anbefalt av DNtv:

Fortvilte Utøyanaboer: – Vi må leve i et minnesmerke
Maria Holtane-Berge er en av de nærmeste naboene til det planlagte Utøya-minnesmerke på Sørbråten. Hun og familien fortviler etter at regjeringen har bestemt at minnestedet skal plasseres her til tross for store protester fra naboer.
04:37
Publisert:

- Oljefondet alene kan ikke gjøre noe med lønnsnivået i verdens største selskaper
Det er også usikkert om de bør gjøre det, sier DNs kommentator Bård Bjerkholt. Bare uker etter at Oljefondet stemte for å gi BP-sjef Bob Dudley 164 millioner i lønn, varslet Oljefondets leder Yngve Slyngstad at fondet skal vurdere høye lederlønner.
02:26
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.