– Blir Reidar en suksess, da blir jeg genierklært, sier Jan Vincents Johannessen (75) og smiler lurt.

 Styreleder for stiftelsen Sørlandets Kunstmuseum (SKMU) møter DN i et av kunstnerhusene på Odderøya like utenfor Kristiansand sentrum der han byr på kaffe inne på et kjøkken som minner mest om en 1960-talls kunstinstallasjon.

Og der sitter også Reidar Fuglestad (60), konsernsjefen i Dyreparken gjennom 17 år og en av Norges mest profilerte reiselivsledere som nå blir museumsbestyrer de neste seks årene.

Kunstsiloen og Tangensamlingen

Men det er ikke et hvilket som helst kunstmuseum Reidar Fuglestad nå blir sjef for. Den gamle kornsiloen fra 1935 på Silokaia i Kristiansand, med teater- og konserthuset Kilden som nærmeste nabo, skal totalrenoveres og utvides for over 500 millioner kroner før det åpner i 2020/2021.

Her blir det plass både til kunstmuseets egen samling og ikke minst til Tangensamlingen, Norges største privateide samling på 1500 verk fra perioden 1930–1980 som den Londonbaserte fondsforvalteren Nicolai Tangen (50) i AKO Capital har donert til fødebyen til evig tid. Jan Vincents Johannessen anslår at Tangensamlingen har en verdi på opp mot en halv milliard kroner.

– Og ikke nok med det. Mens Nasjonalmuseet har et innkjøpsbudsjett på syv-åtte millioner og vi i SKMU kun har 600.000, kjøpte Nicolai Tangen kunst til denne samlingen for ytterligere 40 millioner kroner i fjor. Og han har trolig brukt nærmere det samme i år allerede. Og nå kjøper han også svensk, dansk, finsk og islandsk kunst. Dessuten bidrar Tangen med 20 millioner kroner til Kunstsilo-bygget, sier Johannessen.

Betaler også lønnen

Johannessen sier ambisjonsnivået er skyhøyt. Her skal det skapes en unik kulturdestinasjon.

– Og da måtte vi finne en som kan realisere disse ambisjonene helt uavhengig av bakgrunn. Jeg ville ikke ha en klassisk kunsthistoriker. Og jeg orker ikke disse kandidatene som skal pendle inn hit fra andre steder. Jeg ville ha en som er rotfestet her. Vi kan heller ikke fortsette å være en oppdrettsanstalt for fremragende direktører som forsvinner til mer kjente institusjoner, sier han med henvisning til de tidligere direktørene Erlend Høyersten, som forsvant til KODE i Bergen før han ble sjef for ARoS i Århus, og Karin Hindsbo som også gikk til KODE og nå er ansatt som sjef på Nasjonalmuseet.

Hør siste utgave av DNs podkast Finansredaksjonen her:

– Målet er jo å skape et opplevelseskonsept som trekker inn de 95 prosentene av befolkningen som ikke er interessert i kunst. Da måtte vi ha en med vyer. Det har Reidar Fuglestad, sier han.

– Og hva får han i lønn?

– Som representant for SKMU, altså skattebetalerne, synes jeg riktig lønn er 1,2 millioner. Så det er det vi skal betale. Men Fuglestad skal ikke tape på å gå fra Dyreparken. Så hans årslønn blir 2,95 millioner kroner. Nicolai Tangens AKO Foundation binder seg til å betale 10,5 millioner kroner til SKMU, tilsvarende 1,75 millioner kroner i seks år. Det er klart den samlede lønnen er god, men jeg er sikker på at Reidar vil trekke inn langt mer penger enn han får i lønn, sier Johannessen.

Ikke særlig kunstinteressert

Reidar Fuglestad sier han i utgangspunktet ikke hadde tenkt å bytte beite.

– Jeg hadde en god fremtid i Dyreparken. Men det som har trigget meg er at det ligger et samfunnsoppdrag i dette. Det er noe som blir stort for byen, for regionen og for landet – intet mindre. Det tenner meg. Dette skal bli blant Nordens beste museer. Og så har jeg sett Nicolai Tangens lidenskap for kunsten – det har fascinert meg. Jeg har tidligere sagt at kunst og kultur ikke er en driver i norsk reiseliv i dag, men her vil det bli nettopp det. Her får jeg muligheten til å bli med på en fantastisk historie der vi skal skape en regional drivkraft som blir en ledestjerne i kulturbransjen. Det trigger destinasjonsbyggeren i meg, sier Fuglestad.

Under Fuglestads ledelse har omsetningen i Dyreparken steget fra under 100 til 450 millioner kroner i omsetning og gjester er doblet til en million i året. Han har også vært helt sentral i etableringen av næringsklyngen Usus med 140 bedrifter innen opplevelse, kultur og reiseliv.

– Men du er vel ikke spesielt interessert i kunst?

– Nei. Men jeg var heller ikke spesielt interessert i dyr da jeg ble direktør for Dyreparken. Men jeg ble det etter hvert. Foreløpig må jeg innrømme at jeg ikke aner mye om hva som er bra eller dårlig kunst. Men jeg lærer fort. Og jeg synes det er fascinerende hva kunst kan gjøre med mennesker. 

– Mange kommer helt sikker til å stusse på denne ansettelsen, erkjenner Jan Vincents Johannessen.

– Noen for trolig helt bakoversveis, men jeg er sikker på at vi har funnet den beste kandidaten, sier han.

– Og hvis ikke?

– Ja, da må jeg nok flytte fra byen.Så hvor jeg skal bo framover ligger nå helt i hans hender.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

- Fredriksens gode standing hovedgrunnen til at børsverdien fortsatt er såpass høy på Seadrill
Men DNs kommentator Bård Bjerkholt tror ikke aksjonærene skal vente at John Fredriksen kjøper dem ut av dette problemet.
03:38
Publisert: