– Jeg synes at det snart må bli slutt på denne selvhøytidelige holdningen til Munch i Norge, sier kunstner Bjarne Melgaard (51).

Når Munch for første gang stilles ut i Saudi-Arabia i juni, har Munchmuseet droppet nakenbilder, og verket «Kyss på stranden i måneskinn» har skiftet navn til «På stranden».

Det har vakt reaksjoner.

Arbeiderpartiets kulturpolitiske talsperson, oldebarnet av Munchs bror og en tidligere malerikonservator ved Munchmuseet har kritisert valgene som, ifølge utstillingens kurator, er gjort for å formidle Munch «i en arabisk og muslimsk kontekst».

Norges kanskje største samtidskunstner tar utstillingen i forsvar.

– Jeg synes det er helt uproblematisk og endre på en tittel med så minimale inngrep. Munch var jo en kunstner som selv forandret både titler og referanser hele tiden, sier Melgaard.

Oljemaleriet «Kyss på stranden i måneskinn» blir en del av den første Munch-utstillingen i Saudi-Arabia, men må endre navn.
Oljemaleriet «Kyss på stranden i måneskinn» blir en del av den første Munch-utstillingen i Saudi-Arabia, men må endre navn. (Foto: Ove Kvavik)

«Man må begynne et sted»

Det kongelige diktaturet i Saudi-Arabia er rangert som et av verdens mest autoritære regimer av The Economist.

Snøhetta har tegnet kulturhuset King Abdulaziz Center for World Culture, hvor utstillingen skal finne sted.

Menneskerettighetsorganisasjonen Amnesty International har i Morgenbladet kritisert Munchmuseet og Snøhettas valg om å samarbeide med landets statlige oljeselskap, som offisielt har finansiert kulturhuset.

– Vi vil ikke forsvare henrettelsene som foregår i Saudi-Arabia, vi vil ikke forsvare den manglende ytringsfriheten, men det vi kan forsvare, er det kultur og akademisk aktivitet gjør med menneskesinnet, sa Snøhetta-grunnlegger Kjetil Thorsen til DN 26. april.

Melgaard legger seg på en lignende linje.

– Jeg tror det er et stort steg både for Saudi-Arabia, Munch og Munchmuseet at denne utstillingen har kommet til, og synes at utstillinger som dette kan bidra til å utvikle kulturbegreper både for Norge og Saudi-Arabia. Jeg synes det er like viktig å vise respekt for muslimske tradisjoner som norske verdier, sier Melgaard.

Han sier «man må begynne et sted» om man skal se en utvikling mellom kulturer som er annerledes.

– Det synes jeg både Munchmuseet og Snøhetta har gjort ved å hjelpe og utvikle både et fantastisk kunstsenter og en helt banebrytende utstilling med Munch i Saudi-Arabia.

King Abdulaziz Center ligger midt i ørkenen og har et areal på 100.000 kvadratmeter.
King Abdulaziz Center ligger midt i ørkenen og har et areal på 100.000 kvadratmeter. (Foto: Saudi Aramco)

Munch og Melgaard

Munch har en tydelig plass i Melgaards kunstnerskap, i alt fra likheter i malestil og motiver til det konfliktfylte forsøket på å få oppført «Dødshuset» på Ekely, Munchs arbeidssted.

Melgaard har malt en rekke motiver inspirert av black metal på 90-tallet, en musikkart og kultur han mener uttrykker noe av det samme som «Skrik», Munchs mest kjente verk.

I 2015 satte Munchmuseet opp en stor parallellutstilling med de to kunstnerne.

Men Melgaard har lite til overs for måten Munch behandles på i Norge.

– Holdningen til Munch i Norge er at det aldri skal være noe progresjon eller kritiske referanser til Munch i det hele tatt. Munch er blitt en form for hellig ku i Norge som man har skapt et ekstremt trangt forståelsesbegrep rundt, sier han.

Og fortsetter:

– I Norge er han mer og mer gjort til et nasjonal ikon uten at man tar med den dype grenseoverskridende siden av kunst som Munch egentlig representerer, og man har til slutt undergravet de virkelige ubehagelige og usosiale sidene som Munchs kunstnerskap representerer.

– Det er jo en kunstboom i Kina med et hav av nye vestlige gallerier og utstillinger. Kina ligger jo høyere opp på listen på brudd på menneskerettigheter enn Saudi-Arabia, men det ser ikke ut til å bekymre noen? Så det er jo noe og reflektere over også, sier kunstner Bjarne Melgaard. (Både Saudi-Arabia og Kina er gjengangere på lister over menneskerettighetsbrudd, men Saudi-Arabia rangeres som et verre land på menneskerettigheter av både The Economist og Freedom House, journ.anm.)
– Det er jo en kunstboom i Kina med et hav av nye vestlige gallerier og utstillinger. Kina ligger jo høyere opp på listen på brudd på menneskerettigheter enn Saudi-Arabia, men det ser ikke ut til å bekymre noen? Så det er jo noe og reflektere over også, sier kunstner Bjarne Melgaard. (Både Saudi-Arabia og Kina er gjengangere på lister over menneskerettighetsbrudd, men Saudi-Arabia rangeres som et verre land på menneskerettigheter av både The Economist og Freedom House, journ.anm.) (Foto: Mikaela Berg)

– Kunne du stilt ut i Saudi-Arabia?

– Det er for meg et mer komplekst spørsmål. Jeg tror for det første at det er 99 prosent sannsynlighet for at jeg aldri blir spurt om å stille ut der. Hvis jeg ble spurt, tror jeg at Saudi-Arabias brudd på menneskerettighetene, mot homofile og andre opposisjonelle, ville veid tungt for at jeg ville takket nei, svarer Melgaard.

Før han legger til:

– Men hvis man kunne være i dialog med dem og kunne fått uttrykt hva man synes om disse tilstandene, kunne jeg overveid det.

– Hvilke endringer eller tilpasninger ville du godtatt i din egen kunst eller utvalget av ditt kunstnerskap?

– Jeg ville ikke godtatt noen tilpasninger eller å endre noen verk utover å vise verk som jeg allerede hadde laget, som eventuelt kunne være aktuelle å vise i denne sammenheng, men jeg ville ikke gjort noen endringer utover det.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Melgaard møter Munch
- Det er fantastisk og bli satt sammen med en så stor kunstnser, sier Bjarne Melgaard om utstillingen Melgaard + Munch som åpner i helgen.
02:08
Publisert: