– En kapitalist som meg bør jo satse i de delene av bransjen som over tid har best marginer. Og i reiselivsindustrien er det i gruppemarkedet der du med skreddersøm og de riktige menneskene har gode muligheter til å gjøre det bra.

Det sier London-baserte Per G. Braathen (54), investoren som ifølge Kapitals rikingliste er god for 1,9 milliarder kroner. Braathen har med konsernet Braganza gjennom en årrekke investert tungt innen reiselivsindustrien og eier blant annet reisebyråkonsernet Ticket, flyselskapene Malmö Aviation og Sverigeflyg, Norges største ruteflybaserte turoperatør Escape Travel og Kristiansand Dyrepark.

Kjempemarked

Per G. Braathen går nå inn som hovedeier med vel 90 prosent av aksjene i selskapet Scenorama. Resten av aksjene eies av daglig leder Mari-Anne Robberstad (52), som de siste åtte årene har ledet kurs- og konferanseavdelingen hos reisebyråkjeden Via Egencia.

Braathen viser til tall fra Institutt for reklame- og mediestatistikk (IRM) som anslår omsetningen i det norske eventmarkedet til 2,3 milliarder kroner – med en vekst på syv prosent ifjor.

Investor Per G. Braathen mener eventbransjen byr på muligheter.
Investor Per G. Braathen mener eventbransjen byr på muligheter.
– Vi skal skille oss ut ved å være best på innhold. Vi skal ha de beste fagfolkene som forstår hva bedriftene trenger. Det er jo ikke ofte en kjendis på scenen løser bedriftenes utfordringer. Og vi har gjennom Braganza systemer, kapital, kontakter og innkjøpsvolumer som gjør at jeg tror vi har bedre forutsetninger enn mange andre for å få dette til.

– Men dere starter opp i et utfordrende marked for norsk næringsliv?

– Det er riktig. De gangene vi har gjort de beste investeringene, har det som oftest skjedd på det mange har ment var feil tidspunkt. Og så er det jo også sånn at i et mer krevende marked, kan det jo være noen som forsvinner ut, sier Braathen.

Må tenke smartere

Mari-Anne Robberstad mener det er plass til flere aktører i eventbransjen.

– Alle bedrifter har behov for å bli motiverte. Ikke minst i utfordrende tider der bedriftene må tenke smartere. Og vi skal bli best på underholdning og opplevelser. Vi kommer også til å bli underleverandør til alt fra reisebyråer, kongressarrangører, destinasjonsselskaper og hoteller.

– Uten kostbare kjendiser?

– Vi trenger ikke nødvendigvis high end-artistene for å skape magiske øyeblikk. Arrangementene for næringslivet behøver ikke å koste en formue, mener Robberstad.

Scenorama starter i det små med Robberstad og Per Stian Rønningen (39), tidligere ansatt på Musikkteateret/Musikkteaterhøyskolen i Oslo, som eneste fulltidsansatte.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les hele avisen