Norges største bilkonsern Møllergruppens prognose for 2020 er at halvparten av bilene vil være ladbare. Hvorav de ladbare hybridene vil utgjøre 35 prosent.

Til og med august i år var det registrert 4560 biler med plug in teknologi, noe som gir en markedsandel på 4,6 prosent. Den mest populære modellen er så langt Mitsubishi Outlander PHEV. Foreløpig er det ikke mer enn ni forskjellige modeller med slik drivlinje registrert i år, men utvalget blir større utover høsten og ikke minst til neste år.

Stor interesse
Norske bilimportører merker at dette er biler som slår an, selv før de er i salg.

- Vi har aldri opplevd flere forhåndsbestillinger på noen av våre største og mest eksklusive modeller som for nye BMW X5 xDrive 40e, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonssjef i BMW Group Norge.  

BMW har to måneder før lansering av sin ladbare hybrid bestillinger på over 300 biler.

- Målet vårt for 2016 er å selge 500 eksemplarer av BMW X5 xDrive40e. Med den store forhåndsinteressen, håper vi selvsagt å gå over dette også, sier Christian Gottschalk.

Også hos konkurrenten Volvo ser man stor interesse for den ladbare hybridversjonen av luksussuven XC90.

- I underkant av 30 prosent av alle som kjøper helt nye XC90 i Norge, bestiller en T8 med plug-in hybrid-løsning, skriver Rune Gutteberg Hansen, informasjonsdirektør i Volvo i en mail til DN.

Det totale antallet bestillinger av XC90 nærmer seg nå 1500 biler.

Les også: Den store SUV-sommeren

Mer folkelige
Neste år kommer det enda flere ladbare biler fra BMW også i lavere prissegmenter enn de store suvene.

-I mars eller april kommer 225xe Active Tourer, det blir definitivt en volumdriver, sier Gottschalk.

Kommunikasjonsdirektør Christian Gottschalk i BMW Norge mener plugin hybridene tar en stor del av markedet allerde neste år. Her med en X6 som ikke kan lades. Foto:
Kommunikasjonsdirektør Christian Gottschalk i BMW Norge mener plugin hybridene tar en stor del av markedet allerde neste år. Her med en X6 som ikke kan lades. Foto: (Foto: Javad Parsa)
 

Det blir den første flerbruksbilen som kommer med en slik løsning, og etter alt å dømme blir prisen på denne modellen kunne gjøre den aktuell for flere kunder i Norge.

Omtrent på samme tid kommer også 3-serien i ladbar versjon. På toppen av rangstigen kommer også luksusbilen 7-serien i ladbar versjon, en bil som blir direkte konkurrent med Mercedes sin S-klasse som allerede finnes på markedet.

Alle premiumprodusentene kommer med ladbare hybrider i høst, og starter med de store suvene sine, samt også luksusbilene. Mercedes har allerede en ladbar C-klasse på markedet, en modell som med den norske avgiftsmodellen fremstår som et gunstig kjøp.

Les test: Sprek «miljøbil»

Innen kort tid i høst får Norges nest-mest solgte ladbare hybrid, Volkswagen Golf, selskap av storebror Passat som må lades.

Les også: Så mye koster den ladbare folkevognen

Avgiftene avgjør
Også hos Volvo har man tro på en stor andel ladbare hybrider i tiden som kommer.

-Vi tror på plug-in hybrid-prosentandel på 20-tallet i 2020, gitt at myndighetene legger til rette for dette i bilavgiftene. For å nå Stortingets klimamål om et gjennomsnittlig utslipp på 85 gram CO2/km i 2020, er det avgjørende at det selges flere personbiler med moderne lavutslippsteknologi fremover - som det disse plug-in hybridene representerer, hevder Gutteberg Hansen.

Volvo satser stort på denne teknologien i fremtiden.

-Plug-in hybrider står høyt på agendaen når den nå helt nye XC90 er den eldste bilen Volvo har om fire år. Da vil vi ha enda flere spennende løsninger på denne fronten, opplyser Gutteberg Hansen, men vil ikke gå nærmere inn på detaljer om dette.

Se video fra DNs test av Mercedes C-klasse i ladbar versjon:

Denne bilen er en gavepakke fra regjeringen
Vi har testet om den sterkt subsidierte «plug in»-teknologien har noe for seg.
02:28
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.