Tidlig denne uken var det registrert 4240 påmeldinger til Birkebeinerrennet. Etter at rennet har hatt en sammenhengende nedadgående kurve siden avlysningen i 2014, er dette første gang påmeldingen ser ut til å snu for Birken-arrangøren.

– Vi ligger fem prosent over det vi gjorde på samme tid i fjor, sier daglig leder Olaf Johan Thomasgaard i Birken as.

Birkebeinerrennet ble i de heteste årene utsolgt på ned mot 97 sekunder. Det har endret seg kraftig de siste årene. Flere har også meldt seg på rett før rennet de siste årene.

Fall i inntekter

Det er antallet påmeldinger som i hovedsak gir arrangementene inntekter. I toppåret 2014 hadde Birken as 91,8 millioner kroner i inntekter. I 2016 landet de på 67,3 millioner kroner i omsetning, noe som den gang ble kalt dramatisk for organisasjonen. Nå går det mot at omsetningen er redusert med over 45 prosent siden 2014.

– Vi havner vel på en omsetning på 50 millioner kroner dette året, og styrer mot et resultat på én – to millioner kroner, sier Thomasgaard.

Han opplyser at Birken hadde 35.000 deltagere totalt på alle sine sommer- og vinterarrangementer. I 2016 hadde de til sammenligning 42.000 påmeldinger, noe som da var en nedgang på 10.000 fra året før.

– I forhold til de resultatmålene vi har satt, er omsetningen i underkant. Vi må tjene penger som vi må legge på egenkapitalen for å være med videre. Vi har et godt pusterom ennå, men det er viktig å gjøre tiltak mens vi har styringsfart, for dette er ikke snudd på et blunk, sier Thomasgaard, som legger til at det vil innebære en risiko om for eksempel Birkebeinerrittet får en ny sterk nedgang, lik det den fikk i år.

– Dette er en prosess, men det er ikke gjort over natten å snu en holdning folk har. Vi skal ikke være så «himla» forskjellige fra svensker. Jeg tror vi beveger oss i riktig retning, sier Thomasgaard og sikter til at Vasaloppet fortsatt opplever stor pågang og utsolgte arrangementer. Birken har i år intensivert ulike kampanjer rettet mot kundene.

Birken har mistet deltagere de senere årene, men Kronprins Hakkon er blitt en fast løper på startstrek i Birkebeinerrennet de siste årene. Her i aksjon på Midtfjellet under rennet i 2016.
Birken har mistet deltagere de senere årene, men Kronprins Hakkon er blitt en fast løper på startstrek i Birkebeinerrennet de siste årene. Her i aksjon på Midtfjellet under rennet i 2016. (Foto: Jon Olav Nesvold/Scanpix)

Håp om 10.000

Forrige vinter endte selve Birkebeinerrennet på rundt 8500 deltagere. På alle skirennene de arrangerte under Birken-paraplyen, som blant annet også inneholder arrangementer som kvinnerennet Ingalåmi og Ungdomsbirken, hadde de 17.000 deltagere.

– Vi har en målsetning om å komme opp på 10.000 deltagere og i alle fall opprettholde deltagelsen i Birkebeinerrennet. Vi håper på 15.000–20.000 deltagere på skirennene. Jeg tror vi skal være fornøyd dersom vi klarer å være på samme nivå som i fjor, sier Thomasgaard.

Thomasgaard peker på en del deltagere forsvant da deltagelsen fra bedrifter gikk ned og engasjementet og rekrutteringen på arbeidsplassene ikke var den samme lenger. Han tror en del av de deltagerne de fikk gjennom dette, ikke hadde gått Birken dersom det ikke var for et opplegg på jobb.(Vilkår)

– Det er en siste mulighet, men den er ikke så digg
OL-mester Øystein «Pølsa» Pettersens tips for utforkjøring på rulleski.
02:19
Publisert: