Therese Johaug møter onsdag til den muntlige høringen i dopingsaken mot henne på Ullevaal stadion, der påtalenemnden i Antidoping Norge har innstilt på en utestengelse på 14 måneder.
En utestengelse av en slik lengde vil trolig føre til en kostnad for skistjernen på 8–10 millioner kroner, som DN har beregnet tidligere.
Ga uønsket eksponering
Det er tre måneder siden saken ble offentlig kjent. Samtidig fortsetter markedsføringen og salget av Johaugs klesmerke, som har sikret henne millioninntekter de siste årene.
– I Norge går salget bra, men vi har valgt å trekke oss ut fra Finland. I Sverige fortsetter vi samarbeidet med noen utvalgte kunder. Mediebildet og dekningen i Sverige og Finland har vært mer aggressiv enn i Norge. I Finland ga det en uønsket eksponering. Dette var bakgrunnen for valget vi tok, sier Øystein Bråta, direktør for nordisk virksomhet i Active Brands som eier klesmerket Johaug, til DN.
Det var et strategisk valg som ble tatt i Finland, der omsetningen har vært liten for merket. I Sverige er det nå bare snakk om et par nettbutikker og noen butikker.
Nå skal Johaug-merket i hovedsak bli satset på i det norske markedet en periode. Salget har holdt seg oppe til tross for den pågående dopingsaken.
– Men dette betyr ikke at vi ikke skal satse internasjonalt igjen, sier Bråta og peker på markeder i Mellom-Europa og USA.
På spørsmål om dommen i Johaug-saken kommer til å ha noe å si for deres satsing på skistjernen, svarer Bråta:
– Så lenge sakens utfall er i henhold til innstillingen til påtalenemnda eller mindre har det ingenting å si. Det er imidlertid viktig at Therese er tilbake og konkurrerer i OL i Pyeongchang.
25 millioner i hanskesalg
Direktøren i Active Brands vil ikke kommentere tall for totalsalget av Johaug-produktene. Men samtidig som skistjernen har vært suspendert i godt over tre måneder, forteller han at salget av klesmerket hennes fortsetter å levere på budsjett.
Johaug har vært en kommersiell suksess uten sidestykke i norsk kvinnelangrenn frem til dopingsaken slo ned i oktober.
I løpet av få år skal det ha blitt solgt hansker av hennes merke for rundt 100 millioner kroner ut fra butikkene, før merket ble kjøpt opp av Active Brands.
Sammen med skistjernen lanserte de rett før sesongstart i fjor en kleskolleksjon der forventningene var at salget kunne fire-femdobles etter utvidelsen fra hansker til klær, i løpet av tre til fire år. Active Brands sier at det målet kan ta ett år lenger å nå, men at det ikke påvirkes av beslutningen for det finske markedet.
– Det siste året med kun hanskeproduksjon lå salget på rundt 25 millioner kroner i året. Nå ligger tallene egentlig ganske så på budsjett i forhold til forventningene, sier Jørn Ernst, som er skistjernens manager.
Han får løpende rapporter om salget fra Active Brands som eier Johaug-merket og sier de viser at salget i Norge ikke er særlig påvirket av saken som ble kjent 13. oktober
– Salget var normalt før jul i alle fall. Hanskesalget går veldig bra, men det er blitt flere produkter og det er lagt andre ting på toppen, sier Ernst.
Johaug øker klesjobbingen
Johaug har selv skjermet seg i en lengre periode. Vanligvis er denne tiden av året teppelagt med reisedager til ulike verdenscuprenn.
Samtidig som Johaug har vært utestengt har hun lagt ned mer arbeid med nettopp klesmerket, forteller manageren.
På Norspomessen denne uken, der nye produkter og kommende varer blir presentert for bransjen, hang det store plakater av Johaug og klesmerket var viet solid plass bare dager før dopinghøringen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.