Varebilen låter som en sjark da Stephen Valand (25) svinger inn mot parkeringsplassen.

– Det har tatt helt av, sier Valand mens han lukeparkerer utenfor lagerbygningen i Brooklyn.

Han stryker hånden over pannen. Den litt keitete karen fra Bay Ridge i New York er langt fra en stresset person, men det siste året har den tidligere filmredigereren satt hverdagen på hurtigfilm. Svaret på spørsmålet om hvor mange folk Brooklyn Brew Shop har ansatt siden starten for 14 måneder blir hengende i frostrøyken.

– Åtte. Eller kanskje det er ni i dag, tro? Mange av de som sitter der oppe er musikere, så folk kommer og går.

Alle gjør det. I syv uker backpacket Stephen Valand og kjæresten Erica Shea (27) Europa rundt for å teste om de orket å være trette, tette og løsningsorienterte sammen på reise – og dermed kunne satse på å drive et firma sammen. En måned senere stilte de på et loppemarked i Brooklyn for å selge sine bittesmå bryggerier laget for å produsere øl hjemme.

Øl med hint av sjokolade, ingefær eller salvie, hjemmelaget i lekre fireliters designmugger for 40 dollar per «bryggeri» har på halvannet år blitt så populært at den amerikanske matvarekjeden Whole Foods ringte kjæresteparet og bestilte 2000 esker. Pronto.

Første forsyning i en av de største butikkene på Manhattan ble utsolgt på under tre timer, og New York Times erklærte oppfinnelsen årets julegave 2010. Til slutt måtte kjæresteparet rett og slett flytte – fortrengt av flasker med nybrygget Jalapeño-øl og andre ølsmaker de brygget ihop på på Valands gamle gutterom.

 

Kjemi og vitenskap. Inne på lageret bades kornstøv fra den blå kornmøllen i hjørnet i solstrimer. Valand, med besteforeldre fra Valand i Vest-Agder, forteller om nøkkelideen:

– Vi har krympet alt. Utstyret, prosessen, til og med forkl#229en på hvordan du lager øl, sier Valand og guider forbi hundrevis av kasser som står klare for utsendelse.

Adresselapper klistres på til hele USA, snart hele verden.

– Vi fikk en ny forespørsel i dag, faktisk. Luksusforetningen Williams-Sonoma ville også ha 2000 kasser.

De fleste internettkjøpte hjemmebryggerier ser ut som noe du burde gjemme i garasjen, og utstyrsdelene er langt flere enn det som er nødvendig for de fire bryggestegene: mesking, siling, koking og gjæring.

– Mange kvier seg for å brygge øl hjemme. Det er mye kjemi og vitenskap, unødvendig info om ph-nivå og enzymer, men who cares? Vi trenger ikke snakke om det.

Valand ble selv skremt etter å ha googlet «ølbrygging»: så mye stress for hjemmelaget øl? Sammen med kjæresten omformulerte han researchen til en forståelig prosess på fire trinn.

– Kan du koke havregrøt, kan du brygge øl. Halvparten av våre kunder er kvinner, det er mange i bransjen måpende overrasket over.

Selvgjort er velgjort. Midt på fabrikkgulvet sitter en kar med stråhatt, gummihansker og ansiktsmaske. Han vakuumpakker humle.

– Du vet jo ikke lenger hva maten inneholder i dag, så det smarteste er å selv lage det du skal ha i deg, sier Peter Maddeo (27).

Noen har bakt gresskarpai til lunsj. Til den blir det servert gresskarøl. Selvfølgelig.

– På hvor mange andre arbeidsplasser får du henge med venner, høre på Yo La Tengo og drikke øl? spør Maddeo.

Antall små bryggerier i USA har gjæret opp og ut. Ikke siden forbudstiden på 1920-tallet har det eksistert like mange som nå. Lokalprodusert øl og vin var en av restaurantbransjens trender å se opp for i 2009, og salget av craft beer (øl fra mindre bryggerier) økte med ni prosent første halvår 2010.

– Vi startet firmaet i nedgangstid, og det er ikke noe vi oppfordrer til. Likevel, hvor mange ganger sitter du ikke sammen med dine venner og sier «åh, ville det ikke vært kult å gjøre slik og slik». Men hvor mange er det som reiser seg opp og gjennomfører? Vi tenkte «let’s do it», sier Valand.

Firmaets fødsel er et resultat av Erica Sheas stadige behov for en ny hobby, samt funnet av farens gamle hjemmebryggeri i kjelleren (en eksplosjonsfarlig tingest som ikke har vært i bruk siden pappa Shea for 20 år siden brakte fordervet øl til reunionfest), og Valands generelle det ordner seg-holdning.

 

Pissvann vs. jalapeno. Hjemme på kjøleskapet til Valand og Shea henger en håndskreven papirbit med kodene CH2 og JSI – kirsebær og jalapeño. Mulige vårsmaker.

– Vi tester oss fram konstant, sier Shea.

– Men smaker det fortsatt øl?

– Å, ja! Kastanje, lønnesirup, muskat og salvie står godt til øl, men er ikke dominerende, sier hun.

De har prøvd seg på hummersmak. En av øltypene er rose og lavendel. Jalapeño-øl serveres i kalde melkeglass – sprøtt, syrlig, rik og brusende, med en tvist.

– Hjemmelaget er mye bedre enn annet pissvann du finner i butikken. Alkoholprosenten er også høyere, vårt sterkeste øl har 9,9 prosent alkohol.

– Dere er fortsatt et lite firma med stor oppmerksomhet for tiden. Er dere blitt rike?

– Vennene våre sier «dere må jo være milliardærer nå», men vi er mange 40-dollaresker unna det. Målet er uansett helseforsikring, ikke BMW. Akkurat nå dekker firmaet utgiftene våre, resten går tilbake til nye investeringer, sier Shea.

– Vil dere bli større?

Erica Shea tenker seg om. Tenker på venninnene hun ikke har drukket vin med på evigheter. At hun har glemt hva romantikk er. De ser på hverandre, smiler og rensker halsen samtidig.

– Yeah!







Meld deg på vårt ukentlige nyhetsbrev