- Vi fikk en kommentar om at man må være gal eller fra Austevoll for å bygge så mange fartøy i Brasil. Men vi har vist at vi klarer å lykkes, sier finansdirektør Hilde Drønen i supplyrederiet Dof.

Onsdag var Drønen invitert til å snakke om Dofs storsatsning i Brasil på et seminar om supplybransjen i regi av Norske Finansanalytikeres Forening.

Norskan Offshore, et datterselskap av det Austevoll-baserte rederiet Dof, har satset stort i Brasil. Selskapet, som ble opprettet i 2000, begynte sin Brasilsatsing i 2006. Siden den tid har selskapet skaffet seg 17 supplyfartøy under brasiliansk flagg.

- Vi er nødt til på tenke langsiktig, for vi akter å være her i 20-30 år fremover, sa Drønen på seminaret.

Utsatt børnotering i Brasil
I forbindelse med sin satsing i Brasil, leverte Dof i august en søknad til det brasilianske finanstilsynet CVM om børsnotering av Norskan Offshore på Sao Paulo Stock Exchange. Søknaden ble senere utsatt.

- Vi har besluttet å vente med børsnotering til i 2012 på grunn av at det da vil komme en rekke nye prosjekter som vil være mer gunstig med tanke på prisen, sa Drønen.

Når det regner på Petrobras..
Konsernsjefe José Grabrielli i Petrobras sa nylig at selskapet planlegger investeringer på rundt 224 milliarder amerikanske dollar i pre-salt prosjekter på dypt vann.

Utsagnet fra Petrobras-sjefen ble hyppig sitert på seminaret onsdag, og mange i bransjen håper at det vil dryppe flere kontrakter på norske selskaper som har etablert seg i landet.

Brasil blir betegnet som verdens største nye vekstmarked innen offshore olje og gass og mange norske selskaper har allerede satset stort i landet. For dem har det vært viktig å være tidlig ute for å få et fotfeste før de store og krevende utbyggingene starter.

Men myndighetene i Brasil har vist at de er svært bevisste på hvordan de vil bygge opp sitt eget oljeeventyr.

Strenge krav om lokalt innhold
Brasil er nemlig blant få fremvoksende oljenasjoner i verden som har en klar strategi og et klart mål på hvordan man vil at oljen skal gagne landet. Blant annet står kravene om lokalt innhold svært sterkt.

Nylig kom nyheten om at det statlige selskapet Petrobras skal få en særstilling som operatør på alle nye attraktive felt. I tillegg stilles det store krav til bruk av lokal arbeidskraft på oljeservicefartøy. Dersom fartøyene også har brasiliansk flagg gir dette betydelige fordeler fremfor fartøyene som er registrert andre steder.

- Det er lite kompetanse innen supply og offshore i Brasil, så vi bruker mye ressurser på å bygge opp kompetanse lokalt, sa Drønen i Dof på seminaret onsdag.

- Det kreves også at man har et program for sosialt ansvar, så vi har en rekke prosjekter knyttet til dette, la hun til.

Les også: Petrobras får særstilling

Tror på norsk dominans i Brasil

- En hot spot for offshoreselskapene (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.