Tidligere toppalpinist Lasse Kjus (41) fikk cirka 56 millioner kroner for retten til merkevarenavnet «Kjus», skriver Dagens Næringsliv.

Lasse Kjus er mindre eksponert enn andre kjente norske vintersportsutøvere som har bygget opp sine egne klesmerker, men ingen andre norske idrettsutøvere har sånn internasjonal suksess på salg av klær som ham.

Kleskolleksjonene som bærer navnet skal utvides til golf-bekledning, fjellklær og fritidsantrekk.

Når 2011-regnskapet til Kjus Holding om få uker dukker opp i Brønnøysund-registerne, viser det et resultat på 56 millioner kroner. Årsaken er at Lasse Kjus ifjor solgte retten til merkevarenavnet «Kjus» til den sveitsiske klesprodusenten LK International.

Kjus importerer Kjus
Kjus vil ikke oppgi den eksakte salgssummen, men sier at årsresultatet i all hovedsak stammer fra salget av merkenavnet.

I tillegg til kontantbeløpet fikk Kjus økt eierandelen i LK International med cirka fem prosent, slik at han eier 30 prosent av selskapet.

Selv importerer og distribuerer Lasse Kjus det sveitsiske klesmerket Kjus fra LK International.

– Jeg sitter litt på begge sider av bordet, ja. Jeg synes det går greit å skille rollene. Nå om dagen jobber jeg fulltid her med å få klærne ut i butikkene i Norge. «Kjus» går bra ute i verden. Vi hadde røde tall i LK Norge ifjor, det var tungt å dra i gang. Men jeg har tro på at vi skal lykkes, sier Kjus til Dagens Næringsliv.

- Kom til et breaking point
LK International, omsatte i 2011 for 270 millioner kroner, og bygger nå nytt hovedkvarter til 70 ansatte rett utenfor Zürich. Kjus vil ikke si så mye om resultatet for LK International.

Kjus syns imidlertid det var vanskelig å gi fra seg rettighetene til navnet sitt.

– Egentlig var jeg ikke så lysten på å selge merkevaren, men vi kom til et breaking point hvor det ble spørsmål om det var riktig at jeg skal sitte på merkevarenavnet og dermed verdien, eller at verdien skal ligge der verdiene skapes, i selskapet. Skulle vi satse videre sammen, måtte navnet være en del av selskapet, innrømmer Lasse Kjus overfor DN.

Les også: Rike på trening og fettforbrenning

<b>Bedrifter leier inn party-jenter</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.