I en omfattende undersøkelse utført av Finanstilsynet kommer det frem at bankene har kuttet salget av kompliserte spareprodukter. De har også sluttet å overtale kundene til å lånefinansiere spareprodukter.

Det er en gledelig utvikling.

I årene før finanskrisen var bankenes opptreden på dette området i mange tilfeller skammelig. Som Finanskriseutvalget påpeker i sin rapport, utnyttet bankene stor tillit blant kundene til å selge produkter kundene hverken hadde behov for eller forsto. Når gebyrene utgjorde 9-10 prosent av innskutt beløp, var det dessuten lite sannsynlig at de ville gi gevinst for kunden.

Derimot var de svært lønnsomme for bankene, som på toppen av det hele gjerne anbefalte kundene å ta opp lån for å finansiere investeringen. Det gjorde produktene enda mer lønnsomme for bankene, men enda mindre lønnsomme for kundene.

Selv om utviklingen nå går i riktig retning, er det ingen grunn til å være altfor raus med rosen overfor bransjen.

Hovedårsaken til at bankene ikke lenger selger like mange tvilsomme produkter som de gjorde før, er at Finansdepartementet i 2008 strammet inn adgang til selge denne type produkter til ikke-profesjonelle investorer. Siden profesjonelle investorer sjelden er så dumme at de kjøper slike ting, forsvant store deler av markedet i praksis over natten.

Finanstilsynet påpeker også at bankene fortsatt prioriterer salg av fond med høye forvaltningskostnader i stedet for å anbefale billigfond. Det er et klassisk eksempel på rådgivning som er mer til gunst for banken enn for kunden.

Det er i og for seg ikke underlig at banker ikke opptrer annerledes enn andre bedrifter i den forstand at de er mest opptatt av sin egen inntjening. Men i motsetning til de fleste andre bedrifter, liker finansinstitusjoner å smykke seg med rådgivertittelen når de markedsfører spareprodukter overfor kundene.

Når Finanstilsynet finner at bare «noen svært få» av de undersøkte bankene kan dokumentere god kvalitet på sin rådgivning, er det klart at næringen har et relativt stort rom for forbedring. Den som får telefon fra sin «rådgiver» i banken, gjør fortsatt lurt i å huske at det rådet som gis, kommer fra en selger.

Les også: - Ikke mindre penger, bare mer komplisert
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.