Biodrivstoff kan være et bidrag til å løse klimaproblemet. Men i lang tid ble de negative sidene ved produksjonen av biodrivstoff oversett. Dyrking av biodrivstoff konkurrerer med produksjon av mat, og satsing på for eksempel palmeolje i Asia er et klimaproblem i seg selv ved at det hugges ned regnskog for å gjøre plass til plantasjer. De høye kostnadene ble det heller ikke lagt særlig stor vekt på.

Politikerne forelsket seg i det som så ut som en enkel og effektiv løsning, men som viste seg å være et dyrt tiltak med tvilsom klimagevinst.

Det ble innført et omsetningspåbud om minst 2,5 prosent biodrivstoff i 2009, som etter planen skal trappes opp til fem prosent 1. juli 2010. Det er mindre ambisiøst enn opprinnelig planlagt, men mer ambisiøst enn Statens forurensningstilsyn anbefalte.

Nylig omtalte DN en rapport fra det internasjonale ressurspanelet til FNs miljøprogram (Unep). Den viser at dagens biodrivstoff gir høyst variabel klimagevinst.

Denne rapporten bruker nå Arbeiderpartiets finanspolitikere som argument for å fjerne fritaket biodiesel har for dieselavgift. Men argumentasjonen ender i det absurde.

Aps finanspolitiske talsmann Torgeir Micaelsen uttalte i DN igår med at han «er stadig mer usikker på om «mat på tanken» er bra». Men i neste øyeblikk uttalte Micaelsen at han ikke tror at forbruket av biodrivstoff vil gå ned når avgiften går opp fordi: «Husk at vi har pålegget om innblanding av noen prosent biodiesel.»

Ap vil altså øke avgiften på biodiesel fordi partiet er skeptisk til klimagevinsten og bekymret for matproduksjon, men står samtidig fast på at omsetning av biodrivstoff skal være påbudt. Partiet vil tvinge frem bruk av drivstoff som det selv er kritisk til. Hva slags logikk er det?

Miljøvernminister Erik Solheim sa om FN-rapporten at den «viser tydelig at man kan ikke være for eller mot biodrivstoff». Micaelsen og de rødgrønne prøver tydeligvis å være både for og mot samtidig.

Hvis regjeringspartiene faktisk mener at satsingen på førstegenerasjons biodrivstoff er tvilsom, bør omsetningspåbudet fjernes eller ihvertfall ikke utvides neste år. En økt avgift bidrar ikke til å gjøre biodiesel mer klimavennlig eller til at produksjonen av den tar mindre matjord. Økt avgift gir bare mer penger i kassen.

Norske Skog Follum vil lage biodiesel av tømmer. Slik så det ut da Sp-lederen besøkte fabrikken før valget - se video:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.