Norske 15-åringer er akkurat like middelmådige i digital lesing som i lesing på papir, viser en Pisa-undersøkelse publisert igår. Det er den første i sitt slag, og det var knyttet spenning til resultatet.

Endelig skulle effekten av norsk skoles massive ikt-satsing måles, og forhåpentlig vise at vel kan vi falle gjennom når det gjelder gammeldags pugg, men vi er sannelig på banen hva gjelder fremtidens læremetoder.

Men nei. Vi ligger på snittet blant de 16 OECD-landene som deltok, helt i tråd med resultatene for papirlesing. Sør-Korea, som topper listen, ligger halvannet år foran norske elever i digitale leseferdigheter. Norge har også størst kjønnsforskjeller: Jentene slår guttene ned i støvlene, forskjellen er bare ørlite mindre enn den er når det gjelder lesing på papir.

Norge har satset penger og planarbeid på ikt i skolen i mer enn 15 år, og er det eneste landet i undersøelsen som har inkludert digitale ferdigheter som en av fem grunnleggende ferdigheter elever i skolen skal kunne.

Australia og New Zealand har skolesystemer som ligner vårt, og ligger helt i toppen med elever godt og vel ett år foran norske. Ifølge Ola Erstad, pedagogikkprofessor ved UiO, har disse landene utviklet langt bedre metoder for å lære bort bruk av ikt, enn det vi har i Norge. En under-søkelse fra 2009 har også vist at norske lærere synes det er vanskelig å integrere ikt i undervisningen.

Resultatet bør føre til endringer i norsk skole, og kanskje en studietur til Oseania kan være en god start. Satsingen må uansett bestå av mer enn å tilby pc-er og la elevene greie seg selv. At norske elever gjør det langt dårligere enn snittet stilt overfor såkalt offisielle tekster med lav underholdningsfaktor og høy fremmedordfrekvens, kan tyde på at det er nettopp det som skjer. Morsomme og personlige tekster, derimot, faller norske elever lett.

Lesing er lesing uansett plattform, og her er norske elever middelmådige. Og guttene trekker ned. Jentene leser rett og slett mer av alt, og profitterer på mengde-treningen også i den digitale verden.

Resultatet rimer med mange foreldres opplevelser: Gutter bruker pcen til å spille dataspill. Det gjør dem ikke gode til å lese og tolke tekst enten den står i en bok eller på en skjerm. Det gjør dem gode i dataspill, en gren Pisa fortsatt har til gode å måle.

Les også: Leder DN: Verst i test (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.