– Du er nyansatt toppsjef i Bank Norwegian, og i annet kvartal fikk dere 83.000 nye kunder og økte resultatet med 183 millioner kroner. Hvordan har dere klart det?

– Jeg begynte i juni og kan ikke ta æren for det, men vi er en bank som er god til levere det kundene ønsker og til å tilpasse oss raskt. Tidligere så gikk man i banken og ordnet alt på samme sted, men kundeadferden er i ferd med å endre seg. Det vil bli vanligere å søke finansielle tjenester hos dem som er gode på akkurat det nisjeproduktet man trenger. Vi er gode på blant annet låneprodukter, og det har vi lykkes med å kommunisere ut i markedet.

– Folk kan låne penger hos dere uten sikkerhet, bare ved hjelp av noen tastetrykk på nett. Har du noen etiske kvaler rundt forbrukslån?

– Nei, ikke etiske kvaler, men det er en utfordring vi jobber med hver eneste dag. Det er ingen hos oss som ønsker at folk skal havne i problemer, og vi bruker mye tid på å sile ut de som ikke kan gjøre opp for seg. Det er bare 15 prosent av dem som søker, som faktisk får lån. Mediene trekker ofte frem enkelttilfeller som får problemer med å betjene lånet sitt, men det er en stigmatiserende fremstilling som ikke stemmer med den store delen av virkeligheten. Våre kunder er ressurssterke folk som av ulike grunner trenger økonomisk fleksibilitet en periode, kanskje i forbindelse med oppussing eller samlivsbrudd.

– Du har tidligere ledet andre finansbedrifter og har også bred internasjonal erfaring. På hvilken måte har det formet deg som leder?

– Det har vært nyttig å lære andre kulturer å kjenne, og lærerikt å få mennesker fra ulike kulturer til å jobbe godt sammen. Så jeg vil absolutt anbefale andre å jobbe utenlands i perioder. Men det som er veldig interessant, er at mennesker stort sett motiveres av det samme, uavhengig av kultur. Enten det har vært i Pakistan eller Myanmar, eller som nå, i Norge, så handler det om at folk flest ønsker å bli sett og få anerkjennelse – og om å oppnå ting sammen og jobbe i gode team.

– Hva mener du er viktig for å være en god leder?

– En dyktig leder skal skape en visjon og inspirere for å nå nye høyder, og ha empati og bry seg om dem rundt en. Så bør han eller hun være bevisst på å bygge gode team og la de ansatte få utnytte sitt fulle potensial. I bunn og grunn så handler det om mennesker og om hvordan man leverer varene og tjenestene. Da jeg startet i Bank Norwegian i sommer, brukte jeg tid på å sitte og høre på samtalene mellom kundebehandlerne og kundene våre. Det var en nyttig måte å bli kjent med bedriften på.

– Er du en leder du selv kunne tenke deg å ha?

– Det er et morsomt spørsmål, men, ja, jeg tror det. Jeg har observert ledere som jeg synes har vært inspirerende og som jeg har forsøkt å lære av, og så har jeg forhåpentlig tatt med meg noe på veien. Min oppfatning er at de fleste trives når de utvikler seg, og da gjelder det som leder å legge til rette for det. Noe av det mest inspirerende jeg kan tenke meg, er å se når unge får utnyttet potensialet sitt. Hvordan de kommer uerfarne inn i bedriften, hvordan de vokser med oppgavene og havner i ledergrupper etter hvert. Det er fantastisk!

– Hvem er Tine Wollebekk privat?

– Jeg er dansk og flyttet til Norge fordi jeg er så glad i å gå på ski. Det er helt sant, altså! Vi har hytte på Norefjell, men jeg er like glad i å gå på ski i marka. De tre barna våre har flyttet utenlands for å studere, men jeg er veldig familiekjær og synes det er fantastisk når de kommer hjem. Da sitter vi lenge ved bordet og prater og koser oss med god mat. Men det er en ny epoke i livet som jeg samtidig nyter. Det er fint å kunne være spontan og ikke planlegge alt så lang tid i forveien lenger.(Vilkår)

Norges garasjer: Hos Morten Scharffscher er alt lov, bare ikke japanske biler
For noen mennesker er dette husets viktigste rom. Bli med inn bak norske garasjeporter
01:14
Publisert: