– Du har jobbet Microsoft Norge i litt over fem måneder. Hva har vært mest utfordrende?

– Det har vært en ekstremt intens læringskurve. Jeg er utdannet ingeniør, men det føles som 100 år siden jeg lærte å programmere. Det har vært en stor utfordring å grave frem gammel kunnskap og sette seg inn i alt det nye.

– Din lederbakgrunn er svært variert, du har vært salgs- og markedsdirektør, fabrikksjef, direktør og hatt en rekke styreverv, men du har aldri jobbet i it. Hva er det viktigste du kan tilføre Microsoft?

– Jeg tar med meg den brede erfaringen fra ulike bransjer og bruker den som et verktøy til å se kundenes utvikling fra et bredt forretningsperspektiv. Hovedfokuset mitt må være å finne ut hvordan vi som selskap kan utnytte de teknologiske mulighetene som finnes der ute – og som kommer i årene fremover. Det er utrolige muligheter for dem som klarer å se disse og utnytte dem.

– Har du en lederfilosofi?

– «If you can dream it, you can build it». Dette røper mine amerikanske røtter, for jeg er påvirket av å ha vokst opp i USA. Men jeg tror det meste er mulig dersom man har ambisjoner, energi og vilje til å jobbe hardt.

– Hvilke av dine lederegenskaper er du stoltest av?

– Det må være evnen til å tilpasse meg nye forhold, se essensen av noe og så tilføre dette nye verdier. Det er nok noe jeg har lært etter å ha hatt så mange ulike lederjobber i forskjellige bransjer og land.

– Du har tidligere uttalt at du fikk sjokk da du startet lederkarrieren din i Norge og oppdaget både en svært flat lederstil og nordmenns arbeidskultur. Er du like sjokkert fortsatt?

– Nå har jeg vært her noen år, og har vent meg til – og setter stor pris på – mange av forskjellene. Det er for eksempel veldig bra at det er lite hierarki og stor åpenhet mellom ledere og ansatte. Og jeg har heldigvis også oppdaget at det finnes mange miljøer med høyt energinivå, store ambisjoner og som leverer resultater i verdensklasse.

– Hvordan setter du grenser for arbeidet?

– Jeg tenker mye på at de ulike delene av livet er integrert i hverandre og danner en helhet. For meg handler det om at jeg må være til stede i det jeg gjør til enhver tid, det nytter ikke å multi-taske og prøve å gjøre alt samtidig. Seksåringen min var med til frisøren her om dagen, og vi hadde en engasjert og fin samtale om «Pokémon Go» mens håret mitt ble fikset. Jeg minner meg selv på at jeg må se dem rundt meg, og det er viktig at mine nærmeste får min udelte oppmerksomhet.

– Du har to barn på fire og seks år, hvordan ruster du dem til å møte vårt teknologiske samfunn?

– De lærer seg å kode. Dessuten er vi opptatt av å være nysgjerrige og utforskende sammen. Vi reiser mye, oppsøker kontraster til hva de opplever hjemme, de hører forskjellige språk, og så snakker vi mye med dem om kloden vår. Vi har også alltid kart og leksika liggende fremme hjemme, slik at vi kan utforske dem.

– Den digitale transformasjonen skjer raskt i samfunnet vårt. Hvor trykker skoen mest?

– Innen utdannelse. 65 prosent av dagens elever kommer til å ha jobber som ikke finnes ennå, og det må vi ta høyde for. Dessuten må barn og unge lære seg koding, det er viktig for å få grunnforståelsen for det digitale samfunnet vårt.

– Hva gjør du når ikke du jobber?

– Vennene våre sier at jeg er mer norsk enn nordmenn. Vi kjøpte nylig en hytte på Norefjell, og vi drar dit så ofte vi får sjansen. Før jeg kom til Norge, hadde jeg aldri gått langrenn, men det har jeg lært meg å like kjempegodt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.