I en rapport kartlegger Teknologirådet for første gang omfanget av elektroniske spor vi legger igjen etter oss – hver dag.

For å få gratis ringelyder på mobiltelefonen eller for å få være med i en konkurranse leverer nordmenn gladelig fra seg personopplysninger til nettbutikkene. Opplysninger som navn, adresse, alder og i verste fall fødselsnummer er gull verd for nettstedene, skriver Dagens Næringsliv.

Industri
Det nettbrukerne ikke tenker på, er at slike elektroniske spor kan lagres, bearbeides og brukes i andre sammenhenger enn det som var meningen.

På denne måten kan aktører i større grad kartlegge den enkeltes preferanser og kjøpevaner. I USA er en hel industri skapt på basis av dette, der selskaper kjøper og selger informasjon om mulige kunder.

Teknologirådet mener dette fenomenet også er på vei til Norge, og viser blant annet til Postens tjeneste «Finn dine kunder» som et eksempel på det.

– Surfevanene til folk flest er interessant i et kommersielt perspektiv, særlig for de som driver med e-handel, sier Tore Tennøe, sekretariatsleder i Teknologirådet til DN.

Unge gir blaffen
En undersøkelse om nordmenns holdninger til personvern viser at folk flest egentlig er lite opptatt av at deres personopplysninger kan misbrukes i en digital verden. I teorien mener vi personvern er viktig, men vi har likevel tillit til at myndigheter og store kommersielle aktører passer godt på personopplysningene våre.

– Dessuten viser undersøkelsen at folk ikke har oversikt over alle sporene de legger igjen. Det er lite kunnskap blant nettbrukerne, særlig blant yngre folk, sier Hafskjold til DN.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.