En helt ny spillkonsoll krever helt ny opplæring.

Fallhøyden var stor da Nintendo lanserte Wii i 2006. Stor fordi Wii bød på en helt ny måte å spille på. Risikabelt fordi spillerne måtte læres opp i det nye kontrollsystemet med bevegelsessensitive kontrollere. Opplæringen foregikk gjennom spillet Wii Sports, som fulgte med maskinen her i Europa. Resultatet taler for seg selv: Nærmere hundre millioner solgte konsoller - mer enn Playstation 3 og Xbox 360 - og en kontrollmekanikk som har blitt kopiert av begge konkurrentene i ettertid.

Småspill
Wii Sports utvidet Nintendos konsoll fra å være en lekemaskin for barn og unge til å bli en lekemaskin for hele familien. Farmor ble med på tennis. Pappa ville spille bowling. Barrieren i form av en komplisert håndkontroll var plutselig borte.

Med Wii U oppstår andre barrierer. Håndkontrollen er ikke lenger enkel, den er tvert i mot en av de mest kompliserte håndkontrollene til en spillkonsoll noen gang. Derfor har Nintendo laget Nintendo Land, for å lære spillerne funksjonene i den nye kontrollen.

Nintendo Land er en rekke småspill basert på Nintendos største serier. Som vanlig når Nintendo bruker sitt rike galleri av personer og spillserier er det hele laget med omhu og kjærlighet. En gammel Nintendo-fan blir nærmest rørt av å se så mange serier og figurer samlet i en og samme fornøyelsespark.

Småspillene varierer fra relativt enkle enspilleropplevelser til mer avanserte flerspillerutfordringer. De sistnevnte er de mest interessante, de demonstrerer nemlig mulighetene som ligger i at en spiller har en egen skjerm mens de fire andre kun forholder seg til TV-skjermen. Asymmetrisk flerspiller, kaller Nintendo det. Strålende underholdning blir det i alle fall, enten man leker gjemsel med Mario, jakter spøkelser med Luigi eller samler godteri i Animal Crossing.

I gjemselsspillet styrer én spiller Mario, som skal gjemme seg i en labyrint mens de fire andre prøver å finne ham. Personen som er Mario bruker skjermen på Wii U-kontrolleren, der han i tillegg til å se sin egen figur ovenfra også har et kart som viser hvor de fire jegerne er. De fire jegerne har hver sin del av TV-skjermen, og ikke noe oversiktskart. Resultatet er hysterisk. Kommunikasjon er essensielt når noen får øye på Mario. Mario løper mens resten forsøker å omringe ham. Samarbeid og konkurranse på en og samme tid. Roping, skriking, latter og high fives. Det er flerspillermoro på sitt beste.

 

Flere konkurransespill
Dessverre byr ikke Nintendo Land på mer enn liten håndfull konkurransespill for flere spillere. Det finnes noen der man skal samarbeide, men med en gang man skal kjempe mot datastyrte fiender i stedet for hverandre, blir opplevelsen mindre spennende. Spillene er alle sammen polerte og gjennomtenkte, og demonstrerer på en fin måte hvordan spilleren med Wii U-kontrolleren kontrollerer andre aspekter enn medspillerne, men konkurransespillene er mest underholdende.

Seks av de tolv spillene i pakken er for en enkeltspiller, og er rene demonstrasjonsspill for håndkontrollen. Det er varierende grad av underholdning i disse, men de fleste er ikke mer avanserte enn et gjennomsnittlig iPad-spill til syv kroner. Poengtavler holder på interessen - spesielt vender jeg gang på gang tilbake til den hårfine presisjonsstyringen i Donkey Kong-spillet - men dette er stort sett ikke spill du setter deg ned med en ettermiddag alene. Disse er mest underholdende sammen med andre, der man kan utfordre hverandres rekorder.

Derfor er den mest spilte modusen her i huset turneringen, der spillet setter opp en rekke av småspillene etter hverandre og teller poeng for spillerne mellom hver runde. Nintendo Land er og blir best når man har besøk.

 

Konklusjon
Nintendo Land er underholdende og lærerikt - det viser mye av potensialet til Wii U-konsollen - og har den samme lekenheten og spillegleden som ofte preger Nintendos spill. Det føles litt mangelfullt, jeg skulle gjerne sett enda flere konkurransespill der en spiller har Wii U-kontrolleren og kjemper mot de andre med Wii Motion Plus-kontrollere, og enda flere nivåer og mer variasjon i de spillene som er der. Som familieunderholdning er det storartet, her er spill for mor og far og små og store, alle finner sin egen favoritt i denne pakken. Nintendo Land er lettbeint spillunderholdning med dype røtter ned i Nintendos spillhistorie, og en flott inngangsport for nye Wii U-spillere.

Nintendo Land er utviklet og utgitt av Nintendo. Spillet er lansert for Wii U.

Les hele anmeldelsen og se flere bilder hos Spill.no.

Les flere spillanmeldelser hos Spill.no.

Les flere tester i vår testseksjon.