Japanske Lexus bygger ut sin satsning på sportslige biler med en F-versjon av sin GS.

Sedanen GS F skal konkurrere mot tyske verstinger som Audi RS 6, BMW M5 og Mercedes E63 AMG om bilentusiaster med de tykkeste lommebøkene.

Der tyskerne benytter seg av både en og to turboer, beholder Lexus en selvpustende stor V8-er under panseret. Effekten på 473 hestekrefter kan ikke helt måle seg med konkurrentene, der Audi og BMW har 560 og Mercedes opptil 585 hestekrefter og firehjulsdrift.

Les test av BMW M5: Hør lyden av 560 sinte, tyske hester

Les test av Audi RS 6: Kongen av autobahn

Dreiemomentet fra den fem liter store motoren er oppgitt til 527 newtonmeter mellom 4800 og 5600 omdreininger. Akselerasjonstall og toppfart er ennå ikke oppgitt, men vi regner med at den skal klare å passere 100 km/t før det har gått fem sekunder, og at det hele ikke stopper før 250 km/t er nådd.

GS F er bygget på samme plattform som de mer normale GS-modellene. Det betyr en lengde på 491 centimeter og en akselavstand på 285 centimeter. Vekten ligger på 1830 kilo, noe Lexus mener er det laveste i klassen.

Les test av Lexus GS 450h: Lexus tukter tyskerne

Lexus har akkurat lansert den første F-modellen av ny generasjon med coupéen RC F. Tidligere på 2000-tallet kastet Lexus seg inn i kampen mot BMW M3 med IS F, men denne modellen er ikke lenger i produksjon.

Les test av Lexus IS F: Tysk på japansk

Lexus' nye differensial som nylig debuterte i RC F, kommer også i GS F, og kan stilles inn i tre forskjellige kjøreprogrammer; standard, slalom og bane. Bilen skal altså egne seg like godt til å pendle til jobben, som å rase rundt på bane.

Les mer om Lexus RC F: Ikke akkurat en hybrid

Lexus GS F vises for første gang under bilutstillingen i Detroit som åpner i neste uke.

 

Les DNs tester av Lexus-modellene:

Lexus NX 300h: Djevelen ligger i detaljene

Lexus GS 300h: Biltest: Ekstremt komfortabel

Lexus IS 200h: Pålitelig luksus til hyggelig pris

Lexus CT 200h: Kompaktklassens komfortmester

Lexus LS 600h: Førsteklasses tjukkas (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.