Juksingen hos den franske bilprodusenten skal ha pågått i hele 25 år, ifølge etterforskerne. Utslippene til både bensin- og dieselmotorer skal ha blitt jukset med.
Hele ledelsen helt opp til toppsjefen Carlos Ghosn skal være innblandet i den angivelige utslippssvindelen, hevder etterforskerne.
Renault sendte onsdag ut en melding der de «formelt avviser» å ha jukset med utslippstestene.
– Renault jukser ikke, sier nestsjef Thierry Bollore.
– Falske resultater
Ifølge et dokument som er lekket til avisen Liberation, mistenker politiet bilprodusenten for å ha iverksatt bedrageriet «for å få falske resultater i utslippstester», slik at gjeldende utslippsregler overholdes.
En tidligere Renault-ansatt skal ha vært sentral i etterforskningen.
Granskingen har i hovedsak konsentrert seg om de nyere Renault-modellene. Men også tidligere modeller, blant annet den første generasjonen av Renault Clio som kom på markedet i 1990, kan ha blitt tuklet med.
VW-skandalen
Granskingen av Renault startet etter den verdensomspennende Volkswagen-skandalen. I 2015 erkjente Volkswagen, som blant annet produserer bilmerkene VW, Skoda, Audi, Seat og Porsche, å ha jukset med utslippsdata for over 11 millioner dieselbiler som er solgt verden over. I bilene var det plassert villedende programvare som førte til at utslippstallene ble kunstig lave.
Skandalen har kostet Volkswagen over 18 milliarder dollar, drøyt 150 milliarder kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.