Lavpriskjedene Lidl og Netto sliter tungt i Sverige. Det er svært vanskelig for de ekstreme billigbutikkene å få til lønnsom drift i det svenske markedet, skriver Dagens Nyheter.
Kastet flere direktører
Netto, som eies av ICA og Dansk Supermarked, åpnet sine første butikker i Sverige i 2002. Utviklingen har ikke vært så god som eierne forestilte seg, og kjeden har allerede brukt og kastet flere administrerende direktører, het det på Stockholm-avisens nettsider mandag.
Årsresultatet for 2004, som i sommer ble oversendt svenske myndigheter, viser at Netto ifjor omsatte for 1,2 milliarder kroner i Sverige. Underskuddet før skatt var på 127 millioner kroner, altså over 10 millioner per måned i snitt.
Hemmelig
Lidls tall er hemmelige, og den tyskeide kjeden er allergisk mot å uttale seg til mediene. Men også Lidl må rapportere til myndighetene i Sverige, og offentlig tilgjengelige registre viser at Lidl hadde null i skattbar inntekt i 2004, het det på Dagens Nyheters nettsider mandag.
Svenske markedsanalytikere tror det er vanskeligere å flytte et butikkonsept fra ett land til et annet enn mange av folkene bak slike konsepter tror. – Det er langt fra noen selvfølge at det som slår an ett sted, vil bli en suksess overalt, sier økonomen Carl Eckerdal.
Lidl har sine røtter i Tyskland, der forbrukerne er vante til lavprisbutikker og tilbudene de finner der. I Sverige er forbrukerne tradisjonelt mer nøye på det, og ser like mye etter kvalitet som etter ekstremt lave priser, mener Eckerdal.
Ukjent
I tillegg er varene Lidl selger ofte av merker som er ukjente for svenske forbrukere. Disse forbrukerne stoler mer på varer de kjenner fra før, for eksempel kjedenes egne merker, sier den svenske handelseksperten til Dagens Nyheter.
Han vil imidlertid ikke dømme Lidl ut av det svenske markedet på lang sikt. – Mange tror Lidl får det vanskelig i Sverige, men selskapet er utholdende og jeg har aldri hørt om at det har forlatt et marked det først er gått inn i, påpeker Carl Eckerdal.
Folk i bransjen peker på at den tyske lavpriskjempen Aldi i ti år noterte underskudd etter underskudd på det danske markedet. Til slutt kom da også belønningen, da minus snudde seg til pluss for Aldi i Danmark.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.