København: Mitsubishi følger opp suksessen med Outlander med en mini-suv etter samme oppskrift. Og den mindre ASX har mye til felles med storebror.

Akselavstanden er den samme, selv om bilen er 37,5 centimeter kortere. Den deler også 70 prosent av delene med storebror.

Mye av grunnen til Outlanders suksess er en unik kombinasjon av egenskaper som mange ser etter i en bil. Ingen andre familiesuver har tilbudt samme kombinasjon av plass, dieselmotor, firehjulsdrift og pris som Outlander har kunnet slå i bordet med.

Lillebror ASX henvender seg dermed til de som ikke har samme plassbehov som Outlander-kundene. Grunnet den store akselavstanden er likevel plassen i baksetet er bra. Den mindre størrelsen kommer klarest til uttrykk i bagasjerommet, som i ASX er på 416 liter.

 

Endelig ny motor
Et av hovedargumentene for å ende opp med Outlander har alltid vært størrelsen. Denne har altså ikke ASX, men til gjengjeld er den også kvitt en av hemskoene som har vært hovedargumentet for å ikke kjøpe Outlander, den nye motoren er adskillig mer harmonisk enn den gamle Volkswagen-dieselen som sitter i Outlander. Nå sies det riktignok at den nye motoren også kommer i Outlander, som faser ut den gamle Volkswagen-motoren.

Begge testbilene DN.no kjørte hadde den største dieselmotoren på 150 hestekrefter. Storselgeren i Norge kommer nok til å bli den samme motoren, men nedtunet til 115 hestekrefter. Motoren leverer det samme dreiemomentet på 300 Nm som det sterkeste utgaven, og bør derfor ikke være noe dårlig valg. Ihvertfall sparer man over 50.000 kroner på å velge 115 hester framfor 150.

 

Tror på firehjulsdrift
Skillet mellom bilene vi kjørte var drift på alle fire hjul eller ikke. På den kjøringen vi bedrev på fine sydsvenske veier, var det ikke noen merkbar forskjell mellom bilene, men på vinterføre og i mer ulendt terreng er det mange som føler at de 37.000 kronene det koster ekstra for firehjulsdrift kan være vel verd investeringen.

Mitsubishi tror også de fleste kundene kommer til å velge firehjulsdrift, i kontrast til konkurrenten Nissans Qashqai salgstall som domineres av forhjulsdrevne biler.

På veien
Bilen oppfører seg ekesmplarisk på veien, og overrasker ikke på noe vis. Det er trygt og behagelig, uten at det bruser i blodet. Det er da heller ikke meningen, dette er en fornuftig bil som også skal kjøres slik.

 

Den nye motoren er en smidig og fleksibel sak som har tilstrekkelig med krefter for denne typen bil.

Konkurrenter
Mitsubishi selv sier Nissan Qashqai, Peugeot 3008 og Skoda Yeti er konkurrentene, men også Hyundai iX35, Toyota Rav4 og Ford Kuga. Størrelsen på ASX ligger i nedre del i dette selskapet, men det gjør også prisen.

Litt avhengig av om man skal ha trekk på alle fire eller ikke, så kommer man ikke utenom ASX om man skal tenke pris.

Startprisen for en fremhjulsdreven ASX med 117 hestekrefter sterk bensinmotor er 231.900 kroner. Det er omkring 10.000 kroner billigere enn billigste Qashqai, men da får du til gjengjeld dieselmotor.

Nærmest i pris ligger nok Skoda Yeti, en bil vi likte godt da vi testet den forrige høst. Yetiens startpris ligger på 240.000 kroner, mens billigste firehjulsdrevne Yeti koster fra drøye 300.000 kroner med 110 hestekrefter sterk dieselmotor. Tilsvarende ASX starter på i underkant av 300.000 kroner. Yetiens store fordel er et vel av utstyrsvarianter å velge mellom, samt at den er mer karismatisk enn vi oppfattet ASX.

 

Optimistisk importør
Allerede nå, før bilen har kommet på markedet, sier den norske Mitsubishi-importøren at de har solgt over 400 biler. Målet ut året er 1200 biler, mens 2000 biler vil møte nye norske eiere i 2011, spår Mitusbishi-importøren.

- Det er en superviktig bil for Norge. Den dekker et stort segment der vi er svakt representert i dag, sier den norske Mitsubishi-sjefen Bernt Jessen og sikter til at ASX kan stjele kunder som tidligere ville valgt VW Golf, Opel Astra eller Ford Focus.

Og kanskje får han rett. ASX fremstår som et trygt valg; høyreist mellomklasse bil med ok plass, fin motor, mulighet for firehjulsdrift til en bra pris blir aldri feil.

Bilen kommer til Norge i august.

Konklusjon:Bra kompaktsuv med ny finfin motor, men den er kanskje litt kjedelig?

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.