Holbergprisen på 4,5 millioner kroner er en av verdens største forskningspriser og betegnes som «nobelprisen innen samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi».

Warner får prisen spesielt for hvordan hennes analyser viser at eventyr og myter blant annet kan reflektere senere tiders kjønnsroller og feminisme. Dette skjer fordi mytene og eventyrene omformes og forandres for «å forhandle» med den samtid de inngår i.

– Dette er en veldig verdig prisvinner. Hun går inn i myter og eventyr fra ulike tidsepoker og kulturer og evner på en unik måte å finne paralleller og likheter i disse. Hun viser hvor viktig forståelsen av den fiktive verden er for at vi skal kunne forstå vår egen verden og oss selv som individer, sier førsteamanuensis i litteratur, Janne Stigen Drangsholt, ved Universitetet i Stavanger til NTB.

Drangsholt har brukt mye av Warners forskning i eget arbeid:

– Warner er anerkjent både som akademiker og forfatter. Fordi hun formidler på en svært tilgjengelig måte har hun bidratt til å spre interessen for eventyr og myter.

Deler prispengene

Tildelingen ble kunngjort av rektor Dag Rune Olsen ved Universitetet i Bergen og styreleder i Holbergprisen, Sigmund Grønmo torsdag formiddag. Samtidig ble det gjort kjent at Nils Klim-prisen, som er på 250.000 kroner og går til yngre nordiske forskere, i år går til danske Rebecca Adler-Nissen. Hun får utmerkelsen for sin forskning på området EUs utvikling og forholdet mellom medlemsstatene.

Marina Warner beskriver prisen som en fantastisk og overraskende oppmuntring både for henne og hennes forskerkollegaer:

– Jeg har i mitt arbeid prøvd å utforske langvarige, men ofte oversette uttrykksformer som historier og symbolikk for å forstå interaksjonen mellom kultur og etikk.

Hun vil se på mulighetene for å bruke prispengene til arbeid med kulturbevarende tiltak blant flyktninger og migranter:

– Når byen deres har blitt bombet, og de bor i en flyktningleir langt hjemmefra på ubestemt tid, mister barna forbindelsen til kulturen sin. Et barn i en flyktningleir har like mye rett på kultur som det har rett på mat og tak over hodet, sier Warner.

Tidløs

I hennes første bok, «Alone of all of her sex: The Myth and the Cult of Virgin Mary (1976)», viser Warner hvordan kulturen rundt og bildet av jomfru Maria har begrenset kvinners rettigheter og selvforståelse. I hennes siste bok, «Once Upon a Time: A Short History of Fairy Tale (2014)» ser hun på eventyr, kjønnsroller, feminisme og psykoanalyse.

– Warner kan finne likhetstrekk i så vidt ulike kvinnefigurer som dinosaurer i Jurassic Park, Medusa fra gresk mytologi, stemoren i klassiske eventyr og moderne kvinnelige artister som Madonna når hun forklarer betydningen av «monsterkvinnen». Det at hun klarer å trekke så lange og brede linjer gjør hennes tekster tidløse, sier Drangsholt.

Hun mener folk ikke er klar over hvor viktig myter og eventyr er for egen oppfatning av verden:

– Vi lever i en periode etter opplysningstiden der vi bruker fornuften til å forstå alt, det rasjonelle er det aksepterte. Mytene er en utvidet forståelse som ikke tas like alvorlig, men vi har dem med oss. Når vi prøver å forstå verden bruker vi faktisk disse iboende oppfattelsene like mye som fornuften, selv om vi ikke er helt klar over det.

 

Les også: Asia i dag: Vil tvangsfusjonere selskaper og skape globale giganter

- De fikk Nobelprisen, men jeg fikk pengene

USA i dag: Rekordbonuser på Wall St.  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.