– Hvorfor valgte du å studere musikkteater og regi?

– Jeg hadde bestemt meg for å studere operaregi, men mulighetene var få. Da jeg hospiterte som regiassistent ved Operaen på Youngstorget, ble jeg kjent med en professor ved musikkhøyskolen i Essen. Han inviterte meg til opptaksprøve og slapp meg inn, selv om jeg nesten ikke kunne et ord tysk.

– Hva var det mest nyttige du lærte i studietiden?

– Som studenter hadde vi tilgang til ti forskjellige operahus innen en radius på én time og svært rimelige billetter, så det ble godt over 100 operabesøk i året. Jeg lærte mer av det enn av teoriundervisningen. Dessuten måtte jeg raskt lære meg tysk for å henge med i timene.

– Hva var det minst nyttige?

– Vi hadde obligatorisk danseundervisning, men jeg skulket de timene ofte. Det angrer jeg på i dag, skulle gjerne ha kunnet danse.

– Hva skulle du ønske du lærte mer av?

– En grundig sceneteknisk undervisning hadde vært nyttig. Jeg måtte ta igjen mye av det da jeg begynte å jobbe som regiassistent på operaen i Köln etter studietiden.

– Hva overrasket deg mest i overgangen fra studier til jobb?

– Møtet med tysk arbeidsliv. De sterke hierarkiske strukturene virket fremmede og i begynnelsen skremmende. Etterhvert ble det noe jeg likevel lærte å sette pris på.

– Har du et spesielt godt studieminne?

– Det med «du» og «Sie» var vanskelig i begynnelsen. Jeg vakte stor oppsikt og forferdelse da jeg en dag tiltalte vår professor med «du» rett foran etternavnet. Det er noe av det groveste du kan si på tysk. Jeg kan fremdeles kjenne ubehaget jeg følte da jeg oppdaget hva jeg hadde gjort.

– Hva vil du si til dagens studenter?

– Alt du engasjerer deg, i lærer du av.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.