LO ser en utvikling med stadig forverrede arbeidsforhold, reduserte normer og standarder og større grad av sosial dumping i luftfarten.

- Er det en bransje i fritt fall? Dessverre kan det se slik ut, sa Yngve Carlsen, som leder Norsk Flygerforbund, i et innlegg på LOs Luftfartskonferanse i Oslo onsdag.

Carlsen kjemper for anstendige arbeidsvilkår i en bransje han selv beskriver som «ute av kontroll».

Alle som jobber i flybransjen står overfor enorme utfordringer, slår han fast.

- Nettverksselskapene overlever knapt, samtidig som vi ser en usunn konkurransesituasjon. Hundretusener av gode jobber kan bli borte dersom bransjen overlates ukritisk til markedskreftene, sier han.

- Mangel på fair konkurranse

Han peker blant annet på mangel på fair konkurranse:

- Siden 2004 har Qatar og UAEs regjeringer subsidiert de tre statseide flyselskapene Qatar Airways, Emirates og Etihad med mer enn 42 milliarder dollar. Og det er lov! Dette gjør det umulig å konkurrere mot Midtøsten-selskapene. Europeisk flyindustri forsvinner hvis man ikke tar grep, sier Yngve Carlsen.

Før han gikk på talerstolen holdt Eli Moen, som er professor i internasjonal ledelse på BI, et innlegg om luftfarten i globaliseringens frontlinje.

Også hun stilte spørsmålstegn ved om fair konkurranse er mulig og pekte på de dramatiske endringene i bransjen de siste årene.

- Det er et «race to the bottom» med stort press på kostnader etter at lavprisselskapene kom inn i markedet. I 2015 kontrollerte lavprisselskapene 25 prosent av verdensmarkedet, og nå ser vi at flaggselskapene har begynt å kopiere lavprisselskapene. Det er færre «frills», blant annet går man ned på servering ombord, og lønnsnivået har gått kraftig ned, sa Moen.

Eli Moen nevnte også Midtøsten-selskapenes konkurransekraft:

- De er nå inne for fullt i det europeiske markedet, med lavpris og likevel full service ombord. Samtidig ser vi enorme forskjeller i ulike flyselskapers kostnadsnivå: Emirates har det halve kostnadsnivået sammenlignet med Lufthansa. Da kan man jo spørre seg om det er mulig å konkurrere, sa hun.

- Er det et slikt samfunn vi vil ha?

Yngve Carlsen mener den såkalte LCC-modellen - lavprismodellen - er en trussel mot både flysikkerheten, effektiv transport og gode jobber i Europa.

- Jeg har vært pilot i 37 år, blant annet 20 år i SAS, og alle vet at det er ekstremt trygt å fly. Men hvis den utviklingen vi ser i luftfarten i dag fortsetter - med et større og større press om å kutte kostnader, da kommer vi til å se en økning i antall flyulykker, sier han.

Han understreker også at luftfarten kan ha en smitteeffekt på den nordiske modellen:

- Vi er født med en sølvskje i munnen og er vant til å leve i et godt velferdssamfunn. Men vi må ikke glemme at det vi ser i luftfarten nå er utrolig enkelt å kopiere til andre bransjer. Og hva slags samfunn får vi da? Jeg tror ikke det er et slikt samfunn vi ønsker oss.

Les også: Saksøker staten dnPlus (DN +)

 

LES OGSÅ:

Hun blir ny P3-sjef

De skulle reklamere for lederkonferanse. Det gikk ikke som ventet

SE OGSÅ:

Er den fremdeles verdens beste bil?
Vi har kjørt andre generasjon Porsche Panamera.
01:29
Publisert:

 

 

 

 

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.