– Dersom man løper opp og ned en bakke i en time skal man trene mye for å forbedre seg med ett eller to minutter oppover. Men man skal ikke trene så mye før man har tjent fem minutter på utfordelen, sier Stian Angermund-Vik.

30-åringen må slippe seg løs nedover lange fjellsider i kronglete terreng for å innta seierspallen i verdenscupløp i skyrunning, eller fjelløping på norsk. Det gjorde han til gagns da han vant det 45 kilometer lange løpet Zegama-Aizkorri i Spania i vår. Da satte han løyperekord i et løp som løpekjendisen Kilian Jornet har vunnet flere ganger.

 – Skal du bli god utover, må du løpe utfor. Det er mange som lener seg kraftig bakover. Da bremser det og det blir vanskelig å få god fart fremover, sier Angermund-Vik.

Ulik tilnærming

Han ser at mengden løpere vokser i den norske fjellheimen, men legger merke til at en del har mye å gå på utfor. I Norge har det vært sterk tradisjon for motbakkeløp med målgang på toppen, mens det i Mellom-Europa lenge har vært mange konkurranser som innebærer både krevende motbakke- og utforløping.

I fjellene som omgir Bergen har Stian Angermund-Vik jobbet med utforløpingen for å kunne henge med i eliten i skyrunning, eller fjelløping på norsk.
I fjellene som omgir Bergen har Stian Angermund-Vik jobbet med utforløpingen for å kunne henge med i eliten i skyrunning, eller fjelløping på norsk. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

Angermund-Vik har klare tips til hvordan man unngår å forbli en sinke når stien går nedover. Selv holder han til i Bergen og har kort vei til treningsløypene. Fra 643 meter over havet er det kremterreng for kronglete utforløping ned fra Ulriken.

– Det er greit å ta det stegvis. Man trenger ikke sette utfor en tusen høydemeter lang bakke. Man kan begynne med en liten knaus, sier Angermund-Vik, som ble dobbel verdensmester i skyrunning i fjor.

Forebygger skader

Han peker på at øvelser på balansepute hjelper med å forebygge overtråkk. Han mener også styrketrening for kjernemuskulatur rundt hoften motvirker plager og bedrer teknikken. Og nettopp belastningsskader fra utforløping er en kjent sak.

– Dersom du tar kjempelange steg der man smeller hælen på rett ben i bakken, blir det veldig stort trykk på knær og rygg. Det gjør at du kan skade deg kraftig over tid på grunn av den kraftige belastningen, sier Angermund-Vik som.

Han mener høy frekvens og korte steg, der man lander på hele foten med litt bøy i kneet, er den beste teknikken.

Han mener det er viktig ikke å overdrive hard utforløping fordi det tar hardt på bena. Selv pleier han å legge inn noen minutter her og der i krevende utforterreng på langturer.

– Motbakkene har vært min styrke. Jeg har vært fornøyd med å henge på gode utforløpere, men teknikk og fart er blitt mye bedre siste par årene. Det er kanskje fordi jeg slapper av mer, har fått bedre kontroll, sier Angermund-Vik.

Angermund-Vik mener dårlig utforløping mye skyldes at mange lener seg for mye bakover når terrenget går nedover. Han anbefaler kjapp takt og kortere steg for å unngå skader.
Angermund-Vik mener dårlig utforløping mye skyldes at mange lener seg for mye bakover når terrenget går nedover. Han anbefaler kjapp takt og kortere steg for å unngå skader. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

Og det er i bratt og mer kronglete terreng han konkurrerer. I slutten av juli går for eksempel turen til Susa i Italia hvor motbakkeløpet Red Bull K3 forserer 3000 høydemeter på rett under en mils distanse. Det vil si 30 prosent stigning i snitt gjennom drøyt to timer løping.

– Jeg ser på det som en utrolig fin måte å dra på tur på. Motbakker og fjelløp er naturopplevelser som jeg aldri ville fått det samme ut av gjennom asfaltløping, sier Angermund-Vik.

I hælene på løpestjerne

Da han tidligere i sommer ble nummer to i Marathon du Mont-Blanc, lå han i hælene på legenden Kilian Jornet. Spanjolen er av New York Times kåret til vår tids utholdenhetsfenomen. Jornet, som tidligere i år var på Mount Everest for å sette fartstrekord opp og ned verdens høyeste fjell, har blant annet løpt opp og ned Matterhorn i Alpene på to timer og 52 minutter fra landsbyen Breuil-Cervinia. Spanske Jornet bor nå i Måndalen i Rauma kommune.

– De norske fjellene er perfekte og svært gode for løping. Fjellene er urørte og mye villere enn i alpene. Områdene er mye større enn jeg hadde trodd og terrenget er teknisk krevende, sa Jornet i et intervju med DN sist høst.

Angermund-Vik studerte utforteknikken til løpekjendisen på kloss hold og ble til slutt nummer to i løpet.

– Kilian er rå, og å løpe med ham i utforbakkene var virkelig gøy. Du finner knapt folk som er bedre enn ham i slikt terreng og han avgjør ofte løpene utfor mot slutten, sier Angermund-Vik.(Vilkår)

En uke til Norseman: Her er favorittene
Norseman er kjent som ett av verdens hardeste triatlon. Deltakerne skal gjennom 3,8 km svømming i Eidfjord, 18 mil på sykkel over Hardangervidda og et maraton, 42 km, til mål på Gaustatoppen.
01:60
Publisert: