Badevekten viste 107 kilo. Trommeslageren i bergensbandet Goldenboy, Bjørn Tore Kronen Taranger (39), var rett og slett lubben. Han så det bare ikke selv. Det var farmor som satte en støkk i Taranger:

– «Fortsetter du slik, blir du som meg», sa hun. 18. desember 2006 løp jeg for første gang. Tre kilometer, helt jævlig. Slik fortsatte jeg annenhver dag, og de ti første dagene tok jeg av ti kilo. Det var tydeligvis mye vann i kroppen, sier Taranger.

Nå løper Taranger 260 kilometer i uken. Det er litt mer enn maratonhåpet Sondre Nordstad Moen tilbakelegger.

All løpingen har hatt sin effekt: Ultraløperen er blitt en rå spirrevipp i forhold til tidligere med sine 63 kilo, fordelt på 182 centimeter. Samtidig som kiloene har rent av har bergenseren vunnet samtlige fem norgesmesterskap i 24-timers ultraløp. På et døgn har han greid å løpe vanvittige 257,6 kilometer.

– Å løpe 24 timer fordrer at en er jævlig viljesterk. 85 prosent er det mentale, men en må selvsagt også være godt nok trent, sier Taranger.

Vilje og gule post-it-lapper

Lørdag 8. september skal han delta i VM i 24-timersløp i Sveti Martin i Kroatia. I en løype på syv kilometer skal den helproffe ultraløperen konkurrere mot de aller beste. Hvordan det går, vet en aldri. Men det en alt vet, er at det kommer til å røyne på. For å minne seg selv på hva han må igjennom, klistrer han opp gule post-it-lapper i huset.

– Jeg har tapetsert vegger med post-it-lapper, som minner meg om ønsket tid og plassering. Når jeg skal løpe NM i 24-timers, står det alltid «norgesmester» på én av lappene, sier Taranger.

Da DN skrev om ultraløp-stjernen i 2011 var drømmen å kunne satse på løpingen på heltid. For fem år siden sa han opp barnehagejobben, og idag er bergenseren ultraløper på fulltid, med alt hva det innebærer. Ryker bilen, er det ille.

– Det er en dårlig betalt jobb, men veldig moro. Det er litt slitsomt å ikke få kjøpt ny bil hvis vraket jeg har nå har skulle falle sammen, men da får jeg heller løpe enda mer og da blir det enda vanskeligere for konkurrentene å slå meg. For det er dette det handler om: jeg må gjøre det konkurrentene mine ikke gjør, sier Taranger.

I slutten av januar var bergenseren på Gran Canaria. Ideelt er fire treningssamlinger i året.

– Det gjelder å strekke strikken lengst mulig uten å bli syk og skadet. Det ble 958 kilometer på 13 dager, der åtti prosent var i skogsterreng. Det er på mange måter et galehus, men det var kontrollert, sier Taranger.

Proff ultraløper. Selv om budsjettene er trange, er Bjørn Tore Kronen Taranger tross alt en helproff utøver. Men ryker bilen, er han på ville veier. – Det er litt slitsomt å ikke få kjøpt ny bil hvis vraket jeg har nå skulle falle sammen, men da får jeg heller løpe enda mer og da blir det enda vanskeligere for konkurrentene å slå meg.
Proff ultraløper. Selv om budsjettene er trange, er Bjørn Tore Kronen Taranger tross alt en helproff utøver. Men ryker bilen, er han på ville veier. – Det er litt slitsomt å ikke få kjøpt ny bil hvis vraket jeg har nå skulle falle sammen, men da får jeg heller løpe enda mer og da blir det enda vanskeligere for konkurrentene å slå meg. (Foto: Helge Skodvin)

Løp langt og du blir god

De fleste mosjonister tror de må løpe mange intervaller for å bli gode. Selv om ultraløperen har sin styrke på å holde det gående i et døgn når han konkurrerer i såkalte 24-timers løp, har han også gode tider på kortere distanser. I fjor høst løp han Hytteplanmila på 33.19 minutter. I Oslo maraton i fjor ble han klokket inn på den tunge halvmaratontraseen på 1.13.35, og ble nummer 23 av i alt 7500 startende.

– Hvis du klarer å løpe rolig lenge nok, blir du god. Du behøver ikke å løpe fort for å bli sterk, men da må du strekke deg ved stadig å løpe lengre. Først da blir du seig. Som ultraløper har jeg en annen treningsfilosofi enn det en 1500-meterløper trener ut fra. Jeg er i verdenstoppen slik Ingebrigtsen-brødrene er det, bare i en annen idrett, sier bergenseren, som fortsatt spiller trommer i Goldenboy.

Bandet satser på å spille inn ny musikk i løpet av året, men turnévirksomheten er blitt noe innskrenket: Fra å turnere i USA, Kina og store deler av Europa, satser bandet nå mer lokalt; det vil si her hjemme og ute i Europa.

«Må ha fart også, ikke bare gampe rundt»

Et mantra er at jo mer du trener, jo mer må du løpe rolig. For Taranger er rolig å holde en fart på rundt fem minutter per kilometer, det vil si tolv kilometer i timen. Denne farten kan han holde i timevis. Hver onsdag løper han langtur i fjellet, og øktene kan bli på opptil syv timer. De andre langturene på mandag og torsdag går på hard asfalt, for det er slik det konkurreres.

Stay heavy! Bjørn Tore Kronen Taranger på USA-ferie i 2006. Da veide han 107,5 kg.
Stay heavy! Bjørn Tore Kronen Taranger på USA-ferie i 2006. Da veide han 107,5 kg. (Foto: Kjersti Rydland)

Men selv Taranger kommer ikke unna terskeløkter, det vil si økter der en løper på en intensitet der kroppen akkurat greier kvitte seg med melkesyren. Tirsdag, torsdag og lørdag er det intervaller. Torsdag har han da også løpt langtur om morgenen.

– Det kan være 14 x 1000 meter, 7 x 2 kilometer eller 4 x 5 kilometer. Noen ganger 40 x 40 sekunder, med 20 sekunders pause, og der økten rundes av med en knallhardt trekilometer, før en entrer friidrettsbanen og løper 10 x 200 meter og 8 x 60 meter. En må ha fart også, ikke bare gampe rundt. Slike økter bare varer og varer, og er et lite helvete, sier ultraløperen.

Lørdag 8. september skal Bjørn Tore Kronen Taranger delta i VM i 24-timersløp i Kroatia. Det kommer til så svi. – Jeg er i verdenstoppen slik Ingebrigtsen-brødrene er det, bare i en annen idrett, sier bergenseren.
Lørdag 8. september skal Bjørn Tore Kronen Taranger delta i VM i 24-timersløp i Kroatia. Det kommer til så svi. – Jeg er i verdenstoppen slik Ingebrigtsen-brødrene er det, bare i en annen idrett, sier bergenseren. (Foto: Helge Skodvin)

«Redde for ikke å bli svette»

Det finnes kanskje like mange treningsmetoder som det er mosjonister, og det å prøve å trene som Taranger kan de fleste bare glemme. Likevel kan noen av prinsippene være nyttige. Ultraløperen følger regimet til treneren sin, den gamle storløperen Jan Fjærestad (64), som oppnådde svært gode tider på alt fra 800 meter til maraton ved å løpe langt og mye. Ultraløperen mener mange mosjonister trener feil: De trener gjerne halvhardt hele tiden. Det vil si at de rolige øktene går for fort, som igjen fører til at en ikke greier å gi jernet når det virkelig skal tas i.

– Mange mosjonister virker å være redde for ikke å bli svette, og trener for hardt på rolige økter. Men selv om en ikke svetter, så er en garantert sliten etter en to-tre-timers løpetur på lav intensitet. Det er en annen måte å bli sliten på, som gjør at en blir seig og utholdende.

For ordens skyld; det er ikke i år Taranger skal ta VM-tittelen. 13.520 kilometer senere, altså til neste år, vil han være der: aller fremst i rekken av løperne.

– Jeg løper konstant i konkurranser. Jeg trenger ikke søvn, sier ultraløper Bjørn Tore Kronen Taranger.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.