–Eivind skal løpe New York Marathon i november, og i podkasten følger vi ham på veien mot målet og er veldig konkrete i rådene vi gir. Men podkasten skal samtidig inspirere alle til å finne løpeglede, uavhengig av hvilket nivå man er på, sier Finn Kollstad, løpetrener i Kristiansand løpeklubb.

Kollstad er en habil maratonløper og har i mange år ledet løftprosjektet for mellom- og langdistanse i Norges Friidrettsforbund og vært leder for en rekke internasjonale mesterskap. Sammen med programleder Ana Margarita Milan og Eivind Haugstad står Kollstad bak podkasten «Løpetid», som de startet i mars i år. Så langt har de lagt ut 15 episoder og hatt snaut 20.000 lyttere til sammen.

– Podkasten er for alle som liker løping, men det er også en del instruktører som hører på oss. Jeg har fått mange tilbakemeldinger fra folk i trenerroller, som synes det er nyttig å lære mer om hvordan man formidler treningsbudskapet på en lettfattelig og inspirerende måte, sier Kollstad.

Enkelt å lytte til

Hver episode har spesifikke temaer og det hentes inn ulike fageksperter etter behov, som for eksempel fysioterapeut Maren Stjernen som er medisinsk ansvarlig i Norges Friidrettsforbund. Den røde tråden gjennom podkasten er Eivind Haugstads forberedelser mot det store høydepunktet i november.

– Eivind var en tjukkas som slanket seg og ble dvask, men så har han tatt seg sammen og begynt å trene. Det er mange som kan kjenne seg igjen i hans situasjon, og det er nok en av grunnene til at podkasten er blitt så populær, tror Kollstad.

Både han og programleder Ana Margarita Milan mener treningspodkast er noe flere vil få øynene opp for etter hvert.

– Det er et enkelt og ukompliserte format som er både interessant å jobbe med og høre på, sier Milan, som til daglig er lærer innen lyd og kommunikasjon i videregående skole.

Det er et enkelt og ukompliserte format som er både interessant å jobbe med og høre på
Ana Margarita Milan, programleder i podkasten «Løpetid»

– Ja, det er bare å plugge noen propper i ørene, og man kan lytte til det enten man sitter i bilen eller er på løpetur selv. Men vi er opptatt av å være konkret rundt løping, det er lite tull og fjas, for vi ønsker at lytterne enkelt skal kunne overføre det vi snakker om til sin egen trening, forklarer Kollstad.

Fersk løper

Milan har selv blitt så inspirert av sin egen podkast at også hun har snøret på seg løpeskoene, men innrømmer at det holdt på å strande nesten før det startet.

– Jeg fikk så vondt i hoftene av å løpe, men heldigvis fant fysioterapeuten ut at jeg bare manglet styrke. Jeg har fulgt styrkeøvelsene jeg fikk nøye, og nå er jeg helt bra. Jeg er faktisk blitt glad i å løpe, sier hun.

Kollstad forklarer at Milans eksempel er ganske typisk. Mange går for hardt ut, så får de gjerne vondt en plass – og gir opp.

Den røde tråden gjennom podkasten er Eivind Haugstads (til venstre) forberedelser med løpetrener Finn Kollstad mot det store høydepunktet i november.
Den røde tråden gjennom podkasten er Eivind Haugstads (til venstre) forberedelser med løpetrener Finn Kollstad mot det store høydepunktet i november. (Foto: Tomm Wilgaard Christiansen)

– På den andre siden har hun vært veldig god til å følge både mine og de andre fagpersonenes råd, og er også et godt eksempel på at det går bra så lenge man gjør de riktige tingene, sier han.

Lytt til erfarne folk

Eivind Haugstad er i godt driv foran maraton i november. På noen områder er han imidlertid fortsatt for en fersking å regne.

– Det er en bratt læringskurve. Jeg er jo på mange måter mannen i gaten, som må lære alt om løping. Jeg trodde vel egentlig at det bare var å kjøpe nye sko og sette i gang, men så har jeg skjønt at det er lurt å ta en del hensyn underveis, sier Eivind.

Som for eksempel å tape brystvortene under sommerens halvmaraton.

– Jeg hadde aldri løpt mer enn 13 kilometer før jeg skulle løpe 21 kilometer nå i august. Finn hadde tipset om å tape brystvortene, men det hadde ikke jeg fått med meg, og det fikk jeg angre på, sier han og smiler.

For da han løp over målstreken etter gjennomført halvmaraton, hadde treningstrøyen gnagd ham til blods.

Kollstad flirer og skyter inn at terskelen for løping skal være lav.

– Men det er en del ting som kan være nyttige å ta med seg på veien, som man for eksempel kan lære om i podkasten.(Vilkår)

Fem styrkeøvelser for løpere som vil bli bedre
Løpetrener Eystein Enoksen (71) viser deg benøvelsene som gjør deg til en bedre og sterkere løper.
02:00
Publisert: