Strid om pilotenes arbeidsforhold har ført til krise i luftambulansetjenesten etter at det svenske datterselskapet til britiske Babcock vant anbudet på driften i seks år fra neste sommer. Prisen lå 300 millioner kroner under dagens operatør, Lufttransport.

Klinikkoverlege Mads Gilbert ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) innledet høringen i helse- og omsorgskomiteen på Stortinget med å slå fast at det store problemet er at anbudsrunden ble gjennomført uten noe krav om at nøkkelpersonell måtte bli overført ved et eventuelt skifte av operatør.

Grunnfjellet borte

Avdelingsoverlege Frode Sørensen ved luftambulansetjenesten ved UNN opplyste at 13 piloter har sagt opp til nå, med ett år igjen av den gjeldende kontrakten.

– Dette er piloter med lang erfaring, sa han.

– Alle kan kjøpe fly og helikopter. Men piloter og teknisk personell er grunnfjellet, sa Gilbert.

– Reell krise

Gilbert gjorde også et poeng ut av at det ikke ble utført risikoanalyse ved utlysningen av nytt anbud, noe han beskrev som «uansvarlig anbudsrunde».

– Vi er dypt bekymret. Vi er blitt bekymret for krisemaksimering. Her er det ikke behov for å maksimere, sa Gilbert.

– Personell er det absolutt viktigste. Våre flyoperative kolleger er like integrert i tjenesten som leger og sykepleiere, fremholdt avdelingsoverlege Bård Rannestad ved helikoptertjenesten ved UNN.(Vilkår)

Er det greit med shorts på jobb?
Vi har sjekket tre arbeidsplasser.
02:43 Min
Publisert: