I 2014 vil 32 millioner flyvninger frakte tre milliarder passasjerer og 50 millioner tonn i frakt.

Den årlige markedsanalysen (Global Market Forecast) fra flyprodusenten Airbus estimerer at flytrafikken de neste 20 årene (2014-2033) vil vokse med 4,7 prosent årlig.

Dette vil kreve flere enn 31.400 nye passasjer- og fraktfly til en verdi av US $4.600 milliarder. Mens dagens flåte teller 18.500 fly, vil den innen 2033 bestå av 37.500 passasjer- og fraktfly - en økning på nær 19.000 fly.

12.400 eldre, mindre energieffektive fly vil erstattes, ifølge markedsanalysen.

Ifølge Airbus står fremvoksende markeder som Asia, Latin-Amerika, Afrika og Midtøsten for den største delen av veksten. En økt urbanisering vil føre til en dobling av såkalte megabyer til 91 innen 2033. Hele 95 prosent av verdens langdistanseruter vil gå mellom eller via disse.

- Imponerende vekst

- Vi ser en imponerende vekst i luftfarten. Vår siste markedsanalyse bekrefter at den vil fortsette. Mens etablerte markeder som Europa og Nord-Amerika fortsetter å vokse, vil Asia sammen med fremvoksende markeder bidra til en dynamisk utvikling. Denne trenden bekreftes av at kinesisk innenrikstrafikk vil være verdens største marked for luftfart i løpet av de neste ti årene, sier John Leahy, som i Airbus er Chief Operating Officer relatert til kunder, i en pressemelding.

Les også: Se det nye flyet til SAS og Norwegian

- Har lært av Norwegians feil

Slik skal nordmenn lokkes til å fly First Class  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.