Flyanalytiker Hans-Erik Jacobsen i Swedbank First Securities, synes regjeringens forslag om å selge staten ut som eier av flyselskapet SAS er en god idé.

- Staten har forsøkt å selge aksjene til andre aktører i bransjen i mange år uten å ha klart det. At de nå åpner for at finansielle investorer kan kjøpe aksjene, er et fornuftig trekk, sier han DN.

Dette begrunner Jacobsen først og fremst med den svake lønnsomheten over lang tid for flyselskapet.

- Det har alltid blitt forventet at staten, som eiere, vil stille opp med kapital når det har gått dårlig for SAS. Dette har tidligere fungert som en hvilepute for selskapet. Selger den norske stat andelen sin, må selskapet i større grad gå til private aktører når man skal hente kapital. Det tror vi er skjerpende for selskapet og bra for konkurransen i markedet.

LES OGSÅ:

- Staten skal ikke eie bare for å eie

- Ingen verdi for den norske stat å være eier i Statoil

Utdatert

Praksisen med statlig eide flyselskaper er utdatert og uvanlig, hevder han.

- Dette har et historisk aspekt. Tidligere var det ofte vanlig med statlig hjelp til å etablere flyselskaper, men utviklingen har lenge gått mot en statlig avvikling av eierskap innen denne industrien. Andre land har for lengst solgt seg ut.

Jacobsen mener forslaget er helt udramatisk.

- Den norske stat har en fornuftig holdning. Vi mener økt privat eierskap vil være positivt for SAS og det kan bidra til å gjøre det lettere på sikt å få eierskapet over på industrielle aktører dersom selskapet privatiseres helt eller delvis. Økt privatisering vil dessuten kunne bedre eierstyringen, avhengig av hvem som kjøper aksjene.  Det er SAS tjent med. Isolert sett er det heller ikke fornuftig av staten å eie en betydelig andel av et selskap i en industri med store lønnsomhetsproblemer.

Den norske stat eier aksjer som de selv kan gjøre akkurat som de vil med. Essensen er ikke hvem som vil kjøpe, men om det er fornuftig for staten å sitte med et ulønnsomt flyselskap. Holdningen er at det ikke er fornutftig .Hensikten er å få en større privat eierandel, som er viktig for et mer eierstyrt selskap enn hva staten har vært. Mye av problemet for SAS historisk er nettopp begrunnet av staten som eier.

- Hvem kan være potensielle investorer?

- Private og institusjonelle investorer i Norge og internasjonalt, som bank, industri, finans og aksjefond.

Få kjøpere

Problemet nå er at det er vanskelig å finne kjøpere, mener Førsteamanuensis  Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI.

Situasjonen i SAS har blitt veldig mye bedre enn den var, også i kostnadsnivå. Problemet er at konkurrentene har blitt enda bedre. De store aktørene som var mest aktuelle til å kjøpe selskapet har ikke penger, sier han til DN.

Både Lufthansa, British Airways, Air France og KLM er på listen, ifølge Andersen.

- Lufthansa er i tillegg medlem i Star Alliance og samarbeider med SAS, noe begge tjener på. Men de har ikke penger til å kjøpe, forklarer han og legger til en faktor til:

- Den norske og svenske regjeringen ønsker å selge SAS-aksjene, men den danske ønsker dette i langt mindre grad.

Fordelaktig

En stor del av flytrafikken til SAS er i dag lagt til Kastrup, som regnes å være blant landets største arbeidsplasser, ifølge BI-amanuensisen. Dette kan raskt endre seg dersom en flyaktør ville kjøpe aksjene fra den norske stat.

- Overtar eksempelvis Lufthansa, vil det sannsynligvis hovedsakelig føre til endringer i flyrutene. Flere av direkterutene kan bli lagt til Frankfurt eller München, og det vil føre til mindre trafikk på Kastrup, sier han.

Selv kan ikke Andersen se noen ulemper med dette.

- Jeg kan ikke se annet enn fordeler. Dersom Lufthansa hadde kjøpt, kunne SAS fått noen kostnadsbesparelser. Og for meg spiller det ingen rolle om jeg må dra til Frankfurt fremfor København dersom flere direkteruter legges dit.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.