Torsdag offentliggjorde Avinor at spanske Saerco er valgt som ny driver av tårn på flyplassene i Kristiansand og Ålesund.

I dokumenter som er gjort tilgjengelig etter vedtaket, kommer det frem at spanske Saerco og et finsk selskap ikke hadde sendt inn anbudsdokumenter innen fristen i april i fjor. Senere ble det gjort en loddtrekning mellom de to selskapene – og bare Saerco fikk bli med videre i konkurransen.

Da Saerco ble kåret som vinner av kontrakten torsdag, kom det frem at selskapets gründer er under etterforskning for korrupsjon i Spania. Saerco har ikke besvart DNs henvendelser rundt tildeling av anbudet.

Glemte å trykke på «send»

Både Saerco og en annen aktør – finske ANS Finland – hadde lagt inn anbudspapirer i et elektronisk system innen tidsfristen. Men begge selskapene hadde glemt å trykke på «send». Derfor ble de to aktørene registrert i anbudskonkurransen først flere uker senere.

Avinors styreleder Anne Carine Tanum sier det likevel ikke er grunnlag for å avvise Saerco fra konkurransen.

– Nei, det har vi undersøkt med våre jurister og reglene er fulgt, sier Tanum.

Avinors styreleder Anne Carine Tanum (til venstre) og konserndirektører Stine Ramstad Westby valgte et spansk selskap til å drive tårn – og det begynte med loddtrekning.
Avinors styreleder Anne Carine Tanum (til venstre) og konserndirektører Stine Ramstad Westby valgte et spansk selskap til å drive tårn – og det begynte med loddtrekning. (Foto: Marte Christensen)

Avinors konserndirektør Stine Ramstad Westby sier feilen ble oppdaget i dialog med de to selskapene flere uker etterpå.

– Så viste det seg at to søkere hadde lagt inn alle dokumenter i systemet, men glemt å trykke på den siste knappen. Da er reglene at man ikke er nødt til å avvise søknaden, men kan gjøre det, sier Westby.

Loddtrekning

Avinor hadde på det tidspunktet fire søkere og ønsket å forhåndsgodkjenne inntil fem selskaper. Derfor ble det bestemt å hente inn én til ved loddtrekning.

– Vi ønsket så bred konkurranse som mulig, og valgte derfor én av dem ved loddtrekning. Dette ble avklart på forhånd med de to selskapene det gjaldt, sier Westby.

I loddtrekningen vant Saerco – og fikk delta i anbudet.

Blant fem tilbydere nådde ikke svenske Luftfartsverket, via LFV Norway, opp. Styreleder Trygve Gjertsen skriver i en tekstmelding:

«Vi vil over helgen avgjøre hva vi gjør videre, inklusive om det norske markedet er tilstrekkelig attraktivt på noe sikt.»

På spørsmål om de vil anke saken fordi to aktører ikke rakk fristen, svarer Gjertsen:

«Det kjenner vi ikke til og må derfor avstå fra å kommentere.»

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) skriver i en epost om prosessen:

«Departementet vil nå gå gjennom informasjonen og vurderingene Avinor har lagt frem. Er det behov for ytterligere informasjon, vil vi be om det. Tidspunkt for utpeking av ny driver må vi komme tilbake til, men vi antar det kan skje relativt raskt.»

Avinors heleide selskap Avinor Flysikring nådde heller ikke opp, men administrerende direktør Anders Kirsebom er offensiv i en pressemelding.

– Vi har allerede bevist at vi kan vinne anbud da vi i 2016 vant kontrakten om Sandefjord lufthavn. Vi er imidlertid inne i en omstilling, og vil benytte erfaringen fra dagens kunngjøring til vårt videre arbeid. Dagens kunngjøring understreker viktigheten av at Avinor Flysikring får avklart nødvendige kommersielle rammebetingelser som må til for at vi skal kunne videreutvikle oss som et konkurransedyktig selskap, sier Kirsebom.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Denne fisken må du dna-teste for å finne ut om er «ekte»
02:04
Publisert: