Avinor meldte fredag ettermiddag at det trekker seg fra en intensjonsavtale om bygging og drift av en ny sjømatterminal på Oslo lufthavn Gardermoen. Avtalen ble inngått i august i fjor med selskapet World Flight Services (WFS), med et europeisk hovedkvarter i Paris, men nå er avtalen sagt opp.

Den nye terminalen har tidligere vært anslått til å koste 800 millioner kroner å bygge og er omstridt fordi flere aktører innen sjømat og frakt mener planene er for store sammenlignet med ventet etterspørsel.

Avinor har få opplysninger å gi utover en kort pressemelding:

«WFS initierte i forbindelse med prosjektutviklingen endringer som ikke lot seg implementere under det anskaffelsesregelverket Avinor må følge,» står det i meldingen.

– De ønsket endringer som vi ikke kunne gjøre i henhold til regelverket vi må følge, skriver Avinors kommunikasjonssjef Kristian Løksa i en e-post.

Håper på ny konkurranse

Avinor vil ikke si om det fortsatt er ønskelig å få til byggestart av den nye terminalen i løpet av 2019.

– Det er for tidlig å si om det blir ny anbudsrunde eller ikke, og eventuelt framdrift sier skriver Løksa.

Fraktselskapet Schenker i Norge, eid av Deutsche Bahn, er medeier i den private sjømatterminalen Gardermoen Perishable Center (GPC) og har vært kritisk til Avinors planlegging av ny terminal.

– At WFS trekker seg fra avtalen, er gode nyheter. Vi har bestridt gyldigheten av avtalen fordi vårt standpunkt hele tiden har vært at den ikke burde vært inngått. Dette med bakgrunn i en uprofesjonell og meget uryddig anskaffelsesprosess fra Avinors side, sier Knut Eriksmoen i Schenker.

GPC og en annen privat sjømatterminal på hovedflyplassen, Roadfeeders, har ment at Avinors planer er for store og kan gjøre at private aktører må legge ned. GPC har ønsket å ta del i et anbud om en mindre teminal.

GPC sendte brev til Departementet i mars og klaget på Avinors saksbehandling. Også Norwegian-ledelsen har gått ut mot planene.

– Denne nye situasjonen burde legge til rette for at Avinor denne gang legger opp til en anskaffelsesprosess som er transparent og ikke-diskriminerende, sier Eriksmoen, som var styreleder i GPC inntil i fjor.

Ingen investorer er funnet

Avinor vil ikke kommentere saken ytterligere.

«Vi vil nå vurdere om, og hvordan, det best skal tilrettelegges for sjømateksport over Oslo lufthavn,» står det i pressemeldingen.

Avinors planer for sjømatterminal har tidligere fått støtte fra de store fiskeselskapene Lerøy Seafood, Mowi og Salmar, men ingen av selskapene har forpliktet seg til å investere i bygging av terminalen.

Finanshuset Pareto er hyret inn for å finne eiendomsinvestorer, men ingen har blitt offentliggjort så langt. Avinor har brukt rundt 100 millioner kroner på å tilrettelegge tomten for bygging.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.