Statlige Avinor har de senere år profilert seg som verdensledende innen distribusjon av biodrivstoff til flyene.

I store deler av fjoråret og så langt i år er det derimot ikke blitt levert én dråpe biodrivstoff til flyene på flyplassene i Oslo og Bergen.

Venter på finsk leverandør

Viljen hos flyselskapene til å kjøpe biodrivstoff henger delvis sammen med ekstrakostnaden i forhold til vanlig drivstoff, og differansen har økt siden oljeprisen lå over 80 dollar fatet i fjor høst. Nå er oljeprisen på rundt 60 dollar fatet. Prisen for biodrivstoff er ganske stabil.

Mest avgjørende er det at svært få produsenter kan levere bærekraftig biodrivstoff til flybransjen i dag. I 2016 og 2017 ble store volum med frityrolje fra vestkysten i USA fraktet med lasteskip til Sverige og deretter videre til norske flyplasser.

– Vi ser ingen mening med å frakte biodrivstoff verden rundt og har derfor ventet på et mer lokalt alternativ, sier SAS' miljødirektør Lars Andersen Resare.

SAS har forpliktet seg til å kjøpe biodrivstoff fra leverandøren Air BP fra høsten av. Det skal leveres fra et nytt produksjonssted hos underleverandøren Neste i Finland, og er i første omgang basert på matolje.

Politikerne på Stortinget har krevd at flyselskapene skal blande inn 0,5 prosent biodrivstoff fra januar neste år.

– Leverandørene har gitt oss forsikringer om at de kan levere det vi trenger neste år, sier Resare.

Det er drivstoffleverandørene som har ansvar for å bestille og flyselskapene som til slutt sier fra hvor mye det vil kjøpe av drivstoffet. Avinor har lagt inntil 100 millioner kroner i potten over en tiårsperiode for å legge til rette for produksjon og bruk av biodrivstoff.

«Det er realistisk»

Olav Mosvold Larsen leder klimaprogrammet i Avinor og tror det blir større tilgang på biodrivstoff frem mot neste år.

– Vi registrerer at det nå er flere nye produksjonsanlegg under etablering, skriver han i en e-post.

– Blir det nok til å dekke behovet til alle flyselskapene?

– Det ble gjort en vurdering av markedssituasjonen i konsekvensutredningen for omsetningskravet for biodrivstoff. Der fremgår det at det er realistisk. Vi har ikke mottatt signaler fra markedet om at dette ikke skulle være mulig.

Anne Marit Post-Melbye i miljøstiftelsen Zero.
Anne Marit Post-Melbye i miljøstiftelsen Zero. (Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien/ZERO)

Fagansvarlig Anne Marit Post-Melbye i miljøstiftelsen Zero tror politikerne kan gjør mer.

– Etterspørselen finnes, men ikke til dagens priser, sier hun, og legger til:

– Det er positivt at politikerne har krevd at bransjen blander inn en bestemt andel biodrivstoff. I tillegg mener vi det er en god ide med differensierte avgifter på flyvninger, så avgiftene blir lavere om flyet har blandet inn bærekraftig biodrivstoff.

– Blir det nok biodrivstoff ved norske flyplasser i januar 2020?

– Det tror jeg. Når etterspørselen tar seg opp, vil det være med å utløse ny produksjonen. Det er mange prosjekter på gang for økt produksjon i Norge og internasjonalt, men som trenger et forutsigbart og økende marked, sier hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.