Etter tre års kamp mot fagforeninger og konkurrenter, fikk Norwegians irske datterselskap i begynnelsen av desember tillatelse fra Det amerikanske transportdepartementet til å fly til og fra USA.

Med denne trafikkrettigheten på plass for Norwegian Air International (NAI), kan Norwegian utnytte flyparken fullt ut ved å fly både til USA og andre verdensdeler, noe som gjør at det får en mer sømløs operasjon.

Alt ligger nå til rette for at Norwegian kan iverksette sine ekspansjonsplaner ut fra Europa og USA.

– Tillatelsen betyr at vi kan starte en rekke nye ruter som har vært planlagt i lang tid, sa Bjørn Kjos til DN.

Det amerikanske samferdselsdepartementet opplyste at beslutningen er endelig, og at de basert på omfattende juridiske vurderinger ikke kan nekte Norwegian innpass siden USA er bundet av Open Skies-avtalen med EU.

Det hvite hus har informert samferdselsdepartementet om at president Barack Obama ikke vil legge ned veto.

Gir ikke opp

Men dét forhindrer ikke motstanderne fra å gi opp:

Den amerikanske pilotforeningen Alpa vil gjøre sitt ytterste for at USAs kommende president Donald Trump vil frata Norwegian tillatelsen selskapet fikk for under en måned siden.

– Vi er ekstremt skuffet, sa Alpa-leder Tim Canoll etter at tillatelsen var i boks.

Avgjørelsen møter også sterk motstand fra enkelte amerikanske politikere og fagforeninger, som ber den påtroppende presidenten omgjøre vedtaket.

Blant motstanderne er kongressrepresentant Rick Larsen (D), som fikk med seg representantene Frank A. LoBiondo (R) og Peter DeFrazio (D) i en krass uttalelse mot avgjørelsen.

«Dette er et slag i ansiktet mot amerikanske arbeidere», skrev de i en pressemelding i begynnelsen av desember.

Og nå går Norwegians motstandere ett skritt lenger:

Rick Larsen har skrevet et brev til påtroppende president Donald Trump på vegne av over 100 medlemmer av Kongressen for å få Trump til å omgjøre vedtaket.

Les hele brevet her

«En alvorlig feilvurdering»

I brevet datert 20. desember skriver han at Norwegian Air International (NAI) har lov til å leie piloter og kabinpersonell på individuelle kontrakter. Dette holder kostnadene lave og bryter dermed Open Skies-avtalen med Norge og EU og gir NAI en urettferdig konkurransefordel i det transatlantiske markedet, ifølge Larsen.

«2. desember gjorde det amerikanske samferdselsdepartementet en alvorlig feilvurdering da det ga NAI flytillatelsen. Siden du er opptatt av å beskytte amerikanske jobber og vår nasjonale sikkerhet, ber vi deg innstendig om at du på din første dag som president trekker tilbake Norwegians tillatelse, frem til Norwegian endrer sin businessmodell til en som ikke truer Amerikas internasjonale flyindustri og vår nasjonale sikkerhet», heter det i brevet til Trump, skriver Travelpulse.com.

«Tøv»

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har tidligere omtalt det motstanderne driver med som «rent tøv»:

- Det de driver med er ren proteksjonisme. Skal dette endres på, må de bryte Open Skies-avtalen. Jeg frykter hverken Trump eller motstanderne våre. Trump ønsker jo amerikanske arbeidsplasser, og i dag er vi det eneste europeiske flyselskapet som ansetter i USA, sa han da DN i begynnelsen av desember spurte ham om han fryktet at motstanderne skulle stikke kjepper i hjulene for Norwegians flytillatelse.

Rå vare: Østers
00:00
Publisert:

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.