Byggeskandalen på Stortinget har forundret og opprørt mange den siste tiden.
Men det er ikke bare i Norge som offentlige byggeprosjekter går fullstendig av sporet.
Det er den nye storflyplassen Berlin-Brandenburg, også kalt Willy Brandt internasjonale flyplass, et godt eksempel på. Flyplassen skulle etter de første planene vært i full drift i 2011, men fortsatt er det langt frem til første «take off».
Skandaleprosjektet i Berlin får mange til å stille spørsmål ved Tysklands rykte om grundighet, punktlighet, pålitelighet og kvalitetsbevissthet.
Nå mangler i tillegg flyplassen flere milliarder kroner for i det hele tatt å bli ferdigstilt, skriver Berlinske som referer til nyhetsbyrået DPA og Hansdelsblatt.
Opprinnelig skulle den nye flyplassen koste 2,83 milliarder euro (27,3 milliarder kroner), ifølge et estimat fra 2006. Men allerede i 2012 var det brukt over 4,3 milliarder euro (41,5 milliarder kroner). Men det var absolutt ikke slutt med kostnadsoverskridelser.
Skandaler i kø - mangler milliarder
Totale kostnader steg til 5,4 milliarder euro i 2014, 6,8 milliarder euro i 2015 og 6,9 milliarder i 2016, før prosjektet ifølge The Telegraph ble ytterligere en milliard euro dyrere på slutten av 2017. Det betyr at bygesprekken er på minst fem milliarder euro, tilsvarende over 48 milliarder kroner.
Men nå viser det seg ifølge tyske medier at flyplassen mangler 770 millioner euro (7,4 milliarder kroner) for å bli ferdigstilt. Forsinkelsene har også medført store ekstra lånekostnader til flyplassen som var beregnet å generere inntekter allerede fra 2011. Ifølge DPA var lånekostnadene alene i fjor på 140 millioner euro (1,35 milliarder kroner).
En stor del av kostnadssprekken skyldes brannslukningsutstyret på flyplassen. Brannmyndighetene i Berlin nektet i 2012 å godkjenne systemet som skulle suge røyk ut av flyterminalen, og de oppdagede feilene var så graverende at hele systemet måtte bygges om.
Men ifølge De Welt har skandalene gjennom årene stått i kø, med blant annet problemer med automatiske dører, nummerering av rom, rulletrapper, parkeringsplasser og korrupsjon.
Det siste nå er at den nye flyplassen i Berlin skal åpne i 2020, ni år forsinket og nesten 50 milliarder kroner dyrere enn planlagt.(Vilkår)
-
Eksperter slo alarm for ett år siden
- Stortingets prosjektråd informert om dårlig økonomi i desember
- Protesterte aldri på billigere tunnelforslag
-
Hvorfor brast det så høyt?
-
– Det er veldig beklagelig det som har skjedd
-
Innfridde nabokrav til hundrevis av millioner
- Det gikk ni måneder uten at Stortingets presidentskap så på byggesaken
-
Byggesmellen på Stortinget er i særklasse
-
2,7 millioner i strafferenter etter regningsrot