Det har ligget i kortene siden tidlig på høsten i fjor. Administrerende direktør Stein Nilsen i Widerøe har tidligere bekreftet overfor DN at selskapet ser på bestilling av nye jetfly for å ruste til ny vekst.

I dag blir det klart at Widerøe har kjøpt tre jetfly fra brasilianske Embraer av typen Embraer E190 E2. De tre flyene har en katalogpris på vel 500 millioner kroner, og vanligvis får flyselskapene mellom 40 og 50 prosent rabatt.

I tillegg har Widerøe opsjon på å bestille flere fly de neste årene, og til sammen omfatter avtalen 15 jetfly. Samlet kontraktsbeløp for alle flyene er nær 900 millioner dollar, eller cirka syv milliarder kroner, før rabatter.

– Jeg kan ikke si hvor mye vi betaler for flyene, men det er vel godt kjent at ingen flyselskaper ender med å betale listepris. Dette er en god avtale for Widerøe, sier Stein Nilsen til DN.

Han er i Dublin i Irland i dag for å møte fabrikken.

– Hvordan føles det å kjøpe nye fly?

– Vi er selvsagt begeistret. Det er krydret med at det blir en stor utfordring å løfte en helt ny satsing i selskapet, sier han.

Helt nye ruter

DN skrev i november i fjor om Widerøes planer for å utvide med jetfly, i tillegg til propellflyene av typen Dash 8 fra Bombardier som i dag flyr langs kysten og til nabolandene. Lavere etterspørsel og nye flyavgifter på de vanlige Widerøe-rutene har tvunget selskapet til å se på nye muligheter. Paradoksalt nok har den nye flypassasjeravgiften, som skulle ha miljøeffekt, bidratt til at Widerøe kjøper nye fly.

I tillegg skal jetfly bidra til å redusere kostnadsnivået i selskapet.

De nye flyene kan brukes på tre måter i fremtiden:

  • I første omgang skal flyene brukes på innenriksruter i Widerøe der passasjergrunnlaget er stort nok for et slikt fly, eller direkteruter som ikke er betjent i dag.
  • Senere kan det bli aktuelt å tilby utleie av fly med mannskap, såkalt «wet lease», til andre flyselskaper.
  • Widerøe vil også ha en ny flytype som er bedre tilpasset planlagte regionalflyplasser på Helgeland og i Lofoten i Nordland.
Widerøe-sjef Stein Nilsen vil finne nye ruter innenriks.
Widerøe-sjef Stein Nilsen vil finne nye ruter innenriks. (Foto: Ida von Hanno Bast)

– De tre første flyene vil vi ta imot første halvår 2018. Det er for tidlig å si hvilke ruter de settes inn på, men det er nærliggende at de blir stasjonert i Bergen og Torp ved Sandefjord.

Hvis det blir nye flyruter, må Widerøe finne muligheter utenfor stamrutene mellom storbyene.

– Vi skal ikke gå i direkte konkurranse med SAS og Norwegian, sier Nilsen.

Nye direkteruter vil imidlertid bety at mange passasjerer slipper å fly via Oslo Lufthavn med de to konkurrentene, som i dag. Indirekte gir det økt konkurranse for SAS og Norwegian.

Nye ruter mellom Sør- og Nord-Norge skal ligge i planene.

Nye kollektivavtaler

Widerøe-styret skal ha sagt ja til planene om flykjøp tidlig i desember, og ga Nilsen og ledelsen mandat til å forhandle videre med Embraer og kanadiske Bombardier. Selskapet ble enig med Embraer bare timer før jul. Embraer-flyet har 114 seter. Bombardier-flyene har inntil 160 seter.

– Lille julaften inngikk vi avtale med Embraer. Deres fly passer bedre til våre planer og ruter, og deres tidspunkt for levering var mest fleksibelt, sier Nilsen.

Det gjensto ett punkt. I høst sa Nilsen at piloter og kabinansatte måtte gå med på billigere kollektivavtale for at selskapet skulle kjøpe fly. Slike avtaler ble godkjent av fagforeningene i romjulen gjennom avstemminger.

To endringer i avtalene har Widerøe fått gjennom. Pensjonsavtalen er del av pilotenes kollektivavtale, og pilotene har sagt ja til å gå over fra ytelses- til innskuddspensjon fra nyttår. Da kan kabinpersonalet flyttes over samtidig. I tillegg har Widerøe fått gjennom at pilotene skal jobbe flere dager med samme lønn som tidligere. Antall arbeidsdager for pilotene er økt med i størrelsesorden åtte til ti dager per år. For noen av pilotene er økningen fra 167 til 183 dager i året.

– Vi har vært gjennom en effektivisering som er nødvendig for å få ned kostnadsnivået og bli konkurransedyktig med andre aktører, sier Nilsen.

Hvis Widerøe skal delta i det internasjonale markedet for utleie med mannskap, finnes det aktører fra Sør-Europa eller Irland med enda levere lønnskostnader. De brukes også i Skandinavia, for eksempel av SAS.

– Noen aktører kan ha en kostnadsfordel hos personalet, men vi har fordeler ved å være tilstede med baser i Norge, sier Nilsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.