Samtidig som flyselskapet Norwegian henter inn milliarder, og varsler nye underskudd, har det funnet en slags løsning på en av sine største hodepiner: avtalen med lavprisselskapet HK Express i Hong Kong.
Myndighetene nekter nemlig det lille flyselskapet på den andre siden av jordkloden å ta i mot flyene som Norwegian har avtalt å leie ut fra sitt irlandske datterselskap Arctic Aviation Asset Ltd. HK Express er Norwegians eneste flyleasing-kunde, og det er nye fly fra Airbus som skal leies ut.
Nå er Norwegian i ferd med å selge de første fem flyene det har mottatt, men som HK Express ikke har fått lov til å ta i bruk. Flyene er av typen Airbus A320neo.
– Vi har mottatt fem fly, som vi vil begynne å starte å selge, sier Norwegians fungerende finansdirektør Tore Østby på en telefonkonferanse onsdag.
Siste fase
Salgsprosessen er ifølge ham inne i siste fase, og han regner med å kunne fortelle mer i løpet av de neste ukene.
– Vi har fått tilbud fra flere parter og er i siste fase. Vi regner med å sluttføre dette i løpet av første kvartal, sier Østby, som ikke ville si om alle blir solgt til samme kjøper.
I mellomtiden gjør forsinket overlevering til sluttkunden HK Express at inntektene for Norwegian uteblir.
– Det er klart at forsinkelser ved levering vil påvirke oss negativt. Da kommer inntektene senere enn planlagt. Men det gjør heldigvis kostnadene også, sa Kjos til DN i februar.
Totalt har Norwegian-datterselskapet Arctic Aviation Asset Ltd i Irland en avtale om å lease ut tolv A230neo-fly til det Hong Kong-baserte flyselskapet HK Express. Norwegian-toppsjef Bjørn Kjos og Østby står ved avtalen med HK Express, tross alle problemene.
– De fem vi har på hånd starter vi å selge, men HK Express tar de neste syv flyene, som leveres neste år, sier Østby.
Norwegian forventer et overskudd på mellom 15 og 20 millioner dollar for de fem flyene.
Stor interesse
De fem blir trolig ikke de siste flyene Norwegian selger de neste årene. Ifølge Kjos er det nemlig sterk interesse i markedet.
– Det er en stor, nei, enorm interesse, sier Kjos til DN, før han legger til:
– Vi har flere forespørsler vi ser nærmere på.
Norwegian vil etter et salg av de fem flyene sitte med 65 Airbus A320neo-fly og 30 A321L-fly i ordre.
– Vi kan selge en del av porteføljen, eller legge en del i et leasingselskap der vi kan leie ut til andre i bransjen. Vi har faktisk flere muligheter, sier Bjørn Kjos, på spørsmål fra DN på en telefonkonferanse onsdag formiddag.
DNs børskommentator Thor Chr. Jensen: Bjørn Kjos har mistet grepet i Norwegian.
Faller på børsen
Norwegian varslet etter børsens stengning tirsdag ettermiddag at det ville hentet inn hele 1,3 milliarder kroner i ny kapital. Denne kapitalinnhentingen blir rettet mot utvalgte aksjonærer. Alle de største aksjonærene ga tilsagn til emisjonen, blant annet Kjos-familiens investeringsselskap HBK Holding, der også Norwegian-styreleder Bjørn Kise har eierandeler.
I tillegg vil dagens aksjonærer få mulighet til å tegne seg slik at de opprettholder sin eierandel, det vil i så fall gi ytterligere 200 millioner kroner.
Selv nedtonet finansdirektør Østby det at selskapet måtte hente inn 1,5 milliarder kroner, samtidig som selskapet varslet kjempetap i første kvartal.
– Vi er glade for å ha gjort denne emisjonen. Det er ni år siden Norwegian hentet pegner fra aksjonærer, og vi har gjort det til en vanlig rabatt i forhold til kursen, sa Østby på telefonkonferansen.
Men Norwegian blir hardt straffet på Oslo Børs onsdag. Aksjen åpnet nær seks prosent ned, men har etter hvert hentet seg litt inn, og ligger kl. 12 på 3,6 prosent ned, eller til 165,3 kroner per aksje.(Vilkår)