Forrige uke skrev DN at Bjørn Kjos satser 24 millioner fra egen lomme på et nytt flyselskap som har fått navnet Norse Atlantic. Den tidligere Norwegian-sjefen er en av tre hovedeiere i flyselskapet sammen med gründer Bjørn Tore Larsen.

Selskapet skal satse på langdistanse mellom USA og Europa fra neste vinter.

Onsdag blir det klart at Norse Atlantic vil hente 1,3 milliarder kroner i friske penger i forkant av den forestående børsnoteringen. Selskapet prises til 200 millioner kroner før kapitalinnhentingen.

Første handelsdag på Euronext Growth, tidligere Merkur Market, er ventet å være på eller rundt 12. april.

Seks hjørnesteinsinvestorer

I onsdagens melding går det frem at seks såkalte hjørnesteinsinvestorer har forpliktet seg til å tegne seg for aksjer for til sammen 550 millioner kroner.

  • Delphi Fondene, 140 millioner kroner.
  • DNB Asset Management, 100 millioner kroner.
  • Handelsbanken Fonder, 100 millioner kroner.
  • Andenæsgruppen, 85 millioner kroner.
  • Skagen Fondene, 70 millioner kroner.
  • Nordea Investment Management, 55 millioner kroner.

Basert på verdsettelsen før emisjonen, 200 millioner kroner, og de ti millioner aksjene som i skrivende stund er utestående i selskapet, har emisjonskursen blitt satt til 20 kroner stykket.

I tillegg vil det være en overtildelingsopsjon på inntil 125 millioner kroner. Meglerhusene Pareto og Sparebank 1 Markets er blitt ansatt som tilretteleggere.

Foruten Bjørn Tore Larsen, er Bjørn Kjos og hans kompanjong Bjørn H. Kise blant de største aksjonærene. Norse Atlantic er startet av investor Bjørn Tore Larsen (53), som står bak det verdensomspennende bemanningsselskapet OSM. Larsen blir både hovedeier og daglig leder i det nye flyselskapet. Hans investeringsselskap BT Larsen & Co vil bli tildelt aksjer tilsvarende ti millioner dollar, eller rundt 86 millioner kroner etter dagens kurs.

«Rett tid»

Norse Atlantic Airways skal i første omgang tilby flygninger med langdistanseflyet Boeing 787 Dreamliner mellom Europa og USA. Det er samme flyet som Norwegian har vært nødt til å kvitte seg med gjennom konkursbeskyttelsen i Irland og Norge denne vinteren. De første 787 Dreamliner-flyene vil ta av i desember i år.

For Kjos var det åpenbart et enkelt valg å bli med.

– Norse Atlantic vil være et uavhengig selskap. Det er veldig rett tid å starte opp langdistanse nå, sa Kjos til DN, og viser til en ny start etter korona når vaksinene blir utbredt.

Kjos blir med i styret, og ønsket seg et samarbeid mellom Norwegian og det nye selskapet. Det har Norwegian også åpnet for.

– Vi er i utgangspunktet positive til samarbeid som innebærer at vi som operatør på kortdistanse kan få et nettverkssamarbeid med andre flyselskap. Akkurat nå er vårt fokus å komme ut av reorganiseringsprosessene, så spørsmål om et eventuelt samarbeid er noe vi må komme tilbake til, skrev Norwegians kommunikasjonsdirektør Esben Tuman i en e-post til DN i forrige uke.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.