– Det har tatt altfor lang tid. Dette burde ha skjedd for tre år siden, men nå kan vi endelig gå videre, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos til DN.

Etter tre års kamp ble det før helgen kjent at det amerikanske samferdselsdepartementet godtar søknaden til Norwegians irske langdistanseselskap om en trafikklisens til USA – en såkalt Foreign Air Carrier Permit.

Med denne trafikkrettigheten på plass kan lavprisflyselskapet utnytte flyparken fullt ut ved å fly både til USA og andre verdensdeler, noe som gjør at de får en mer sømløs operasjon.

Alt ligger nå til rette for at Norwegian kan iverksette sine ekspansjonsplaner ut fra Europa og USA.

Mandag ble det kjent at Norwegian planlegger å bestille flere fly fra Airbus og Boeing.

– Tillatelsen betyr at vi kan starte en rekke nye ruter som har vært planlagt i lang tid. Dette åpner for muligheter både til Canada, Sør-Amerika og Asia. Vi har bra med fly i 2017 og 2018, men går det som vi tror, vil vi ha behov for flere langdistansefly etter det, sier Kjos.

Allerede til våren oppretter Norwegian to nye crewbaser i USA, og enda flere er på vei.

Kjemper videre

Det amerikanske samferdselsdepartementet opplyser at beslutningen er endelig, og at de basert på omfattende juridiske vurderinger ikke kan nekte Norwegian innpass siden USA er bundet av Open Skies-avtalen med EU.

Det hvite hus har informert samferdselsdepartementet om at president Barack Obama ikke vil legge ned veto.

Men dét forhindrer ikke motstanderne fra å gi opp:

Den amerikanske pilotforeningen ALPA vil gjøre sitt ytterste for at USAs kommende president Donald Trump vil frata Norwegian tillatelsen de fikk for fem dager siden.

– Vi er ekstremt skuffet, sier ALPA-leder Tim Canoll til den danske nettsiden check-in.dk.

– Denne beslutningen er en hån mot fair konkurranse og vil i siste instans resultere i tap av amerikanske arbeidsplasser og potensielt betydelig tap for den amerikanske internasjonale luftfartsindustrien, hevder Canoll.

– Bare tøv

ALPA oppfordrer Donald Trump til å ta affære når han og hans administrasjon offisielt kommer til makten 20. januar neste år. Ifølge reglene har Trump 61 dager på seg fra tillatelsen ble gitt til å gripe inn.

Bjørn Kjos sier han er overrasket over at ALPA ennå ikke har gitt opp å stikke kjepper i hjulene for Norwegian:

– Dette er bare tøv. Det de driver med er ren proteksjonisme. Skal dette endres på, må de bryte Open Skies-avtalen. Jeg frykter hverken Trump eller motstanderne våre. Trump ønsker jo amerikanske arbeidsplasser, og i dag er vi det eneste europeiske flyselskapet som ansetter i USA, sier han.

Lover billigere flybilletter

Med de nye Boeing 737–800 Max-flyene som er bestilt lover Bjørn Kjos enda billigere flybilletter fremover.

– Nå kan vi disponere flyene våre bedre. Dreamlinerne kan fly til de store flyplassene, så kan vi bruke de andre flyene til mindre og billigere flyplasser, sier han.

– Frykter du økt konkurranse fra andre flyselskaper nå som dere har fått denne tillatelsen i boks?

– Jeg håper på mer konkurranse, jeg. Jo flere lavkostselskaper som kommer på banen, jo større volum blir det. Det er jo kjempebra!

Aksjen stiger

Norwegian stiger med 1,8 prosent tirsdag etter at aksjen endte opp 15 prosent mandag, skriver TDN Finans.

 Tirsdag morgen la selskapet frem trafikktall for november som analytikere omtaler som svakere enn ventet, og nedjusteringer av estimatene for 2016 er i vente.

Ifølge TDN Finans skriver Pareto Securities at noe av årsaken til større yield-fall enn ventet er høyere gjennomsnittlig flydistanse og større negative valutaeffekter, men også noe svakere underliggende priser.

- Norwegian må gi prisreduksjoner for å fylle opp flyene fremover. Da blir det en ganske tung vintersesong for europeisk flyindustri og press på inntjeningsestimatene, sier analytiker Preben Rasch-Olsen i Carnegie til TDN Finans.



 
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.