Ingen klappet hardere, mer intenst og lenger enn professor Victor Norman da Bjørn Kjos gikk ned fra scenen etter å ha holdt vekkelsesmøte for studentene ved Norges Handelshøyskole (NHH) onsdag.

– Jeg beundrer Bjørn Kjos, og jeg beundrer Norwegian, fastslår Norman.

Den holdningen var det flere som delte i NHHs aula.

– Norwegian har en forretningsmodell som er «low cost, high yield», konstaterte professor Frode Steen i et foredrag som hyllet Norwegians konsept.

Poenget til Steen er at Norwegian har lavere kostnadsnivå enn mange konkurrenter, men likevel tar seg like mye betalt.

Halleluja

Bjørn Kjos innledet foredraget med å takke Victor Norman for at Norwegian kom i gang.

– Takket være Victor Norman og hans regjering fikk vi kontrakt med staten da vi startet opp, fortalte Kjos fra scenen.

– I tillegg innførte vi jo bonusforbud, men det var strengt tatt før Kjos kom på banen, tilføyer Norman overfor DN.

– Jeg er veldig imponert over Norwegian. Nettverksselskapene er dømt til å mislykkes, konstaterte Norman fra scenen, før han kom med en bredside mot konkurrenten:

– Jeg flyr SAS nesten hver dag bare for å se hvilket dårlig selskap det er, sa Norman, til stor applaus fra salen.

Norman mener nøkkelen til Norwegian er hele tiden å utvikle produktet samt å ta risiko og satse.

– Ellers ender man opp som et konservativt høykostnadsflyselskap med hovedkontor i Stockholm, sa Norman.

Spår SAS’ undergang

Norman mener at nesten ingen av dagens nettverksselskaper vil eksistere om 20 år.

– De vil bli erstattet av selskaper som Norwegian, sier han.

SAS har Norman liten tro på.

– SAS’ problem er at de ikke tør å frigjøre seg fra sitt gamle konsept. De må få ned kostnadene, sier han.

Professoren vil ikke tidfeste når han mener SAS må innstille.

– Dere ved NHH er veldig positive til Norwegian?

– Vi var veldig positive også til SAS da Janne Carlzon var her for mange år siden. Vi er ikke for Norwegian, men for konkurranse, sier Norman.

Ønsker Norman velkommen

Hos SAS tas kritikken fra Norman med stor ro.

– Victor Norman skiller seg klart ut fra våre andre gullkunder. Alle våre reiseundersøkelser viser at de som reiser ofte, i større grad enn før velger SAS, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Han mener dette delvis skyldes at SAS har innført en rekke nye tilbud til forretningsreisende, og at SAS er et langt mer dynamisk selskap enn for bare få år siden.

– Etter at bonusforbudet som Norman innførte, ble opphevet, har vi innført en rekke tilbud som er populære, sier Johansen.

Han viser til konseptene «fast track» og ny innenrikslounge ved Oslo Lufthavn.

– Norman kan nå komme uthvilt på viktige møter og med oppladet mobil etter å ha vært i loungen vår, så han er hjertelig velkommen, sier Knut Morten Johansen.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.