Snart ett år på overtid er forhandlingene mellom Russland og Skandinavia om en ny luftfartsavtale for den såkalte «Sibir-korridoren» kommet i gang. Fortsatt har SAS enerett i Skandinavia til å fly over Russland på vei mot Øst- og Sørøst-Asia. Regjeringen har sagt at det vil at også Norwegian skal få mulighet til å fly østover.

Det er usikkert om denne ukens forhandlinger vil gi en avklaring. Den skandinaviske delegasjonen ledes av Norge, og forhandlingene skulle starte hos Samferdselsdepartementet i Oslo klokken 15 onsdag.

«Ikke alle land tenker som oss»

Bare få minutter før går samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) inn dørene til departementet. Det er ikke for å delta i møtet selv.

– Følger du med på forhandlingene i dag?

– Dette er det embetsverket som gjør på vegne av oss, sier Solvik-Olsen til DN.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. (Foto: Javad Parsa)

– Har du håp om en løsning på spørsmålet denne uken?

– Det vet vi ikke, sier Solvik-Olsen, og legger til:

– Vi har holdt på med dette i mange år og håper å få til en god løsning. Men det er mange nasjonale interesser som skal ivaretas for mange land. Da må vi bare respektere at ikke alle land tenker som oss, sier han.

Forsinket til møte

På innsiden av dørene står leder for luftfartsseksjonen i departementet, Øyvind Ek, og venter på utsendingene fra Russland. Den er han som leder forhandlingene på vegne av Skandinavia.

– Har du håp om at det kan bli to designerte flyselskaper som får fly over Sibir?

– Ja, svarer Ek.

Leder for luftfartsseksjonen i departementet, Øyvind Ek, har håp om at Norwegian kan få fly over Russland mot Sørøst-Asia.
Leder for luftfartsseksjonen i departementet, Øyvind Ek, har håp om at Norwegian kan få fly over Russland mot Sørøst-Asia. (Foto: Javad Parsa)

Deretter vil ikke Ek kommentere saken ytterligere.

Fem minutter på overtid kommer den russiske toppbyråkraten Sergej Seskitov opp Akersgata i Oslo, omgitt av flere embetsmenn og en egen tolk.

– No comment, sier Seskitov til en forespørsel fra DN.

Han vil hverken si om det kan ventes en avklaring denne uken eller om det er mulig å la flere flyselskaper i Skandinavia fly mot Øst-Asia.

DN har tidligere skrevet at Seskitov leder et stort apparat i transportdepartementet i Moskva som de senere årene har forhandlet med blant annet USA, Tyskland og Filippinene om nye luftfartsavtaler.

SAS og Norwegian med

Det er denne ekspertisen i Russland de norske byråkratene forhandler med onsdag og torsdag. Norwegian og toppsjef Bjørn Kjos har i oktober uttalt seg positiv til ideen om at også diplomatene i Utenriksdepartementet blir med i den norske delegasjonen.

Samferdselsministeren ga bare en generell kommentar til forhandlingene før han forsvant inn dørene like før russerne ankom onsdag ettermiddag.

– Vi skal i hvert fall ivareta norske interesser så godt som mulig. Foreløpig vil jeg ikke si så mye mer.

– Hvordan har du engasjert deg personlig de siste ukene?

– Vi engasjerer oss i alle saker som vi har ansvar for, sier Ketil Solvik-Olsen.

På møtene i Oslo deltar også SAS, Norwegian og to andre flyselskaper som observatører.(Vilkår)

Et vogntog full av hat
Bob Bolus utformet en semitrailer full av anti-Hillary-slagord under presidentvalget som sikret Trump seier. 1 år etter valget kjører nå Bolus trailerne til nye slag under lokalvalgene - og for å demonstrere mot Hillary Clinton på bokturneen hennes.
02:02
Publisert: