Aksjen stiger nesten tre prosent på Wall Street etter oppdateringen.

Boeing er altså ferdig med utviklingen av den oppdaterte programvaren for sin flytype 737 MAX, så vel som tilhørende simulatortesting og selskapets testflyvninger.

– Med sikkerhet som vår høyeste prioritet har vi gjennomført alle testflygninger for programvareoppdateringen og forbereder nå den endelige sertifiseringsflygingen, opplyser styreleder og administrerende direktør Dennis Muilenburg i en pressemelding.

Jobber for godkjennelse

I en pressemelding skriver Boeing at selskapet har flydd 737 MAX med den nye programvaren i mer enn 360 timer over 207 flyvninger.

Selskapet jobber nå opp mot det amerikanske luftfarttilsynet for godkjennelse til å gjenoppstarte kommersielle flyvninger med 737 MAX. Flytypen ble satt på bakken i mars i USA.

Før det hadde en rekke land og flyselskaper sluttet å bruke flytypen, etter at den har vært involvert i to flyulykker de siste årene: Først i Indonesia i oktober, så i Etiopia i mars.

346 mennesker mistet livet

Til sammen 346 mennesker har mistet livet i to 737 MAX 8-ulykker i Indonesia i oktober og Etiopia i mars. Flytypen ble etter Etiopia-ulykken satt på bakken av luftfartsmyndigheter over hele verden.

En programvarefeil mistenkes å ha bidratt til begge ulykkene med den nye flytypen.

Når FAA har mottatt den etterspurte informasjonen, så skal de og Boeing sammen avtale når sertifiseringsflygingen skal finne sted.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.