I rapporten fra samferdselskomiteen blir Boeing kritisert for tekniske feil i flyets design, manglende åpenhet overfor både myndighetene, flyverne og kundene og forsøk på å tilsløre informasjon om flyet.

Granskerne kritiserer også FAA for en sterkt mangelfull godkjennelse av flyet og for å ha sviktet når det gjaldt å oppdage alvorlige problemer med flyets sikkerhet.

Boeing har vært i dyp krise siden to fly av typen Boeing 737 Max styrtet i Indonesia i oktober 2018 og i Etiopia i mars i fjor i ulykker som kostet 346 mennesker livet.

Alle verdens Boeing 737 Max-fly har siden vært satt på bakken mens Boeing jobbet med å utbedre manglene på flyet. Siden januar er produksjonen av flyet innstilt inntil det kan godkjennes på nytt, trolig i løpet av året.

Komiteen bruker sterke ord når de kaller Boeing 737 Max-flyet grunnleggende mangelfullt og utrygt.

Boeing kritiseres for å ha avvist sine egne ingeniørers bekymringer, og FAA kritiseres for å ha ignorert advarsler fra sine egne eksperter under godkjenningsprosessen.

I rapporten heter det at Boeing gamblet med passasjerenes sikkerhet i tiden etter ulykken i Indonesia da de lot 737 Max-flyene fortsette å fly, noe som endte med det etiopiske flyets ulykke fem måneder senere.

(©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.